Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Bedrijfsoverdracht kleine ondernemingen - Begeleidingstraject van Overnamemarkt en partners helpt u op weg

Bron : Bedrijfsoverdracht in Vlaanderen
Onderzoek over de planning van de bedrijfsoverdracht
uitgevoerd met de steun van Agentschap Ondernemen:

 

 

U wil uw bedrijf overlaten  ? 

Een bedrijf overlaten, is één van belangrijkste momenten in het leven van een ondernemer. UNIZO en KBC willen ondernemers daarbij zo goed mogelijk adviseren en ondersteunen.

Uit de ervaringen  van KBC en UNIZO blijkt dat vooral de kleinere ondernemingen - met een transactiewaarde beneden €500.000 -  niet gemakkelijk een geschikte begeleider vinden bij hun  bedrijfsoverdracht. Hiervoor biedt UNIZO & KBC een oplossing.ADVIES OP MAAT VOOR  OVERLATERS VAN EEN KLEINE ONDERNEMING

Vele vragen zijn dezelfde voor een grotere of kleinere transactie  :

Als ondernemer heeft u zich jarenlang met hart en ziel toegelegd op de ontwikkeling van uw bedrijf. Nu overweegt u een bedrijfsoverdracht. Bent u er klaar voor om uw bedrijf uit handen te geven? Zijn uw mede-eigenaars het hiermee eens? Zijn uw kinderen, andere familieleden, mede-vennoten of één van uw personeelsleden geschikt om uw bedrijf over te nemen? Denkt u dat een leverancier, klant, concurrent of andere gekende zakenrelatie sterke interesse in uw bedrijf heeft ?  Of wilt u uw bedrijf in ieder geval aan een andere partij overdragen?

Wat bieden wij U ?

Wij adviseren  u van bij de start van uw  bedrijfsoverdracht tot bij de “matching” met een geschikte kandidaat koper.

Op basis van onafhankelijk en professioneel  advies neemt u de correcte en fundamenteel onderbouwde beslissingen voor uw bedrijfsoverdracht.


We starten met een intakegesprek  waar  uw  verwachtingen en behoeftes met betrekking tot uw geplande bedrijfsoverdracht in  kaart worden gebracht.
Samen met de expert worden volgende overwegingen gemaakt : Is uw zaak (in de huidige vorm) overdraagbaar; zijn de verwachtingen realistisch én haalbaar voor een potentiële koper; … …

Bij een positieve evaluatie kan het begeleidingstraject (in 3 stappen) worden opgestart :


Stap 1. Bent u en  uw bedrijf klaar voor de overdracht ?


Samen met de UNIZO & KBC expert begeleiden we u bij het invullen van de overnamescan®, een vragenlijst die u helpt om een zelfanalyse te maken in hoeverre uw bedrijf klaar is voor de  bedrijfsoverdracht. De overnamescan® biedt u meer inzage  onder vorm van een scorebord met mogelijke verbeterpunten op diverse domeinen. 
De overnamescan® wordt u aangeboden door Overnamemarkt in samenwerking met  Groep Claesen.


Stap 2.Wat is de waarde van uw onderneming ?


Aan  de hand van de jaarrekeningen (vennootschap) of fiscale aangiftes (eenmanszaak)  en de toekomstvooruitzichten van het bedrijf en zijn sector wordt door de experts een waardering gemaakt.
Voor de berekening van de waardering wordt beroep gedaan op de expertise van KBC en de UNIZO waarderingstool, die werd ontwikkeld in samenwerking met Antwerp Management School.


Stap 3. Op zoek naar een geschikte koper

Om u verder te begeleiden in de zoektocht naar een geschikte overnemer, wordt volgende documentatie door de experten uitgeschreven :

 


Het (anonieme) bedrijfsprofiel wordt opgesteld ten behoeve van potentieel geïnteresseerde kopers. Het is  een sterke beschrijving van de over te laten zaak, samen  met de relevante kerncijfers, een sterk beeld en een inspirerende titel.


Om de kans op overname zo sterk mogelijk te maken wordt het (anonieme) bedrijfsprofiel na uw akkoord, verspreid via:

 

  •  De UNIZO kanalen
  •  het online overnameplatform Overnamemarkt.be ;
  •  KBC kanalen
  •  Uw netwerk als ondernemer (ook via uw sociale media)

De informatiebundel dat na screening en ondertekening van een geheimhoudingsverklaring door u aan de kandidaat-overnemers kan worden bezorgd,  bevat oa volgende aanvullingen op het bedrijfsprofiel  :

 

  •  Basisgegevens van de onderneming
  •  Uitgebreide cijfergegevens ter staving van  de waardering
  •  Vereiste  attesten bij de bedrijfsoverdracht
  •  Specifieke kenmerken van het over te nemen bedrijf

 

Voorwaarden:


• Intakegesprek  (ca 3 u, inclusief verplaatsing)
• Kostprijs: 360 EUR (excl.BTW)

• Begeleidingstraject (3 stappen, samen 28uur expertise)

Het begeleidingstraject heeft een totale waarde inclusief intakegesprek van 4.748,51 EUR (excl.BTW).  Dankzij de bijdrage van Agentschap Innoveren en Ondernemen betaalt de onderneming slechts  1.065 EUR (excl. BTW).

Download hier Opvolging of overname van uw zaak de gids voor handelaars. een publicatie van Agentschap Innoveren en Ondernemen
 

Voor meer informatie over het traject ADVIES OP MAAT VOOR  OVERLATERS VAN EEN KLEINE ONDERNEMING (vennootschap of eenmanszaak):

Stuur een mail aan : info@overnamemarkt.be


Guido Seghers
Manager NV Overnamemarkt
Willebroekkaai 37, 1000 Brussel
Tel : 02 212 25 82
GSM: 0495 59 81 19
E-mail: guido.seghers@overnamemarkt.be


UNIZO ADVIES OP MAAT OVERLATER KLEINE ONDERNEMING
INSCHRIJVINGSFORMULIER

UNIZO – OVERNAMEMARKT/KBC ....................................................................
Coach :  ……………………………………………………………………………………….......
BEDRIJFSGEGEVENS
Bedrijfsnaam: ……………………………………………………………………………………………
Ondernemingsnummer: ……………………………………………………………………………………….....
Adres onderneming: …………………………………………………………………………………………..
Tel:……………………………………………………………....................................
Facturatieadres (indien anders dan hierboven vermeld) :
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
PERSOONSGEGEVENS
Voornaam en naam ondernemer: ………………………………………………………………………….....................
GSM: …………………………………………………………………………………………
E-mail ondernemer: …………………………………………………………………………………………

  Voorafgaand intakegesprek heeft plaatsgehad op ../../….
  Betaling factuur intakegesprek EUR 360 +BTW op ../../…
  Betaling inschrijvingsgeld  begeleidingstraject EUR 1.065 + BTW
De deelnemer erkent de algemene en bijzondere voorwaarden verder op dit inschrijvingsformulier, heeft hiervan kennis genomen en gaat hiermee integraal akkoord.
Inschrijvingsdatum :
Handtekening deelnemer / ondernemer

Algemene deelnemingsvoorwaarden

1.Onderhavige voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst, met uitsluiting van de eigen voorwaarden van de klant, zelf al worden deze laatste nadien meegedeeld. Er kan alleen schriftelijk van worden afgeweken. De klant erkent uitdrukkelijk deze voorwaarden gelezen te hebben en ze integraal en zonder voorbehoud goed te keuren.

2. Hoewel UNIZO er alles aan doet de vermeldingen op de website correct voor te stellen, kan het uitzonderlijk toch voorkomen dat bepaalde gegevens fouten bevatten. Indien een vermelding op de website een kennelijke vergissing bevat, behoudt UNIZO zich het recht voor om eventuele orders die op basis van die kennelijke vergissing tot stand zijn gekomen, te annuleren.

3. UNIZO doet al het mogelijke om de hoogste kwaliteit te garanderen in haar dienstverlening. De klant erkent evenwel dat UNIZO niet aansprakelijk kan worden gesteld indien in uitzonderlijke gevallen bepaalde informatie die in het kader van die dienstverlening aan de klant wordt gegeven, niet – geactualiseerde of onjuiste informatie bevat, behalve in geval van opzettelijke fout of bedrog in hoofde van UNIZO of haar aangestelden.

4. De gegevens die de klant ingeeft bij het plaatsen van bestellingen, worden beheerst door de algemene privacy-bepalingen van UNIZO (http://www.unizo.be/disclaimer-privacy). De klant is verantwoordelijk voor het correct doorgeven van zijn/haar gegevens, alsook van wijzigingen aan deze gegevens. UNIZO kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik van gegevens die door de klant gewijzigd werden, maar niet aan UNIZO werden doorgegeven.

5. Wanneer één van de partijen haar contractuele verplichtingen niet nakomt, heeft de andere partij het recht om, na ingebrekestelling, hetzij haar verplichtingen op te schorten, hetzij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien aan de ingebrekestelling geen nuttig gevolg wordt gegeven binnen de acht werkdagen.

6. Tenzij anders bepaald op de factuur, zijn alle facturen contant betaalbaar. Bij gehele of gedeeltelijke wanbetaling op de vervaldatum, zal het openstaande bedrag automatisch en zonder de noodzaak van voorafgaande ingebrekestelling, verhoogd worden met een intrest van 12% en een schadevergoeding van 10% (dit laatste met een minimum van 40 euro). UNIZO houdt zich in dat geval tevens het recht voor alle lopende leveringen op te schorten tot de volledige betaling van hoofdsom, intresten en schadevergoeding, onverminderd elk ander wettelijk of contractueel verhaal. Eventuele andere openstaande factuurbedragen worden onmiddellijk en integraal opeisbaar.

7. UNIZO behoudt alle intellectuele rechten op de producten en diensten die zij aanbiedt. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, kan een bestelling van goederen en/of diensten op geen enkele manier beschouwd worden als een gehele of gedeeltelijke overdracht van rechten op deze producten en/of diensten, noch op de door UNIZO of de onder haar ressorterende organisaties gedeponeerde woord – of beeldmerken.

8. Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht. Eventuele geschillen die in het kader van deze overeenkomst rijzen, kunnen enkel voor de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel worden gebracht.


Bijzondere deelnemingsvoorwaarden Advies op maat overlater KO

1. De inschrijving geldt voor het hele begeleidingstraject UNIZO Advies op maat overlater  kleine onderneming. De deelnemer betaalt hiervoor een eenmalige bijdrage van €1.065 (excl. BTW)

• De factuur voor deelname wordt na inschrijving opgemaakt en verstuurd.
• De begeleiding kan pas van start gaan mits een betalingsbewijs voorgelegd wordt.
• De deelnemer verklaart zich eveneens akkoord om  binnen een maximum termijn van 9 maanden alle fasen van het begeleidingstraject te doorlopen. Het begeleidingstraject dient binnen deze termijn afgerond te zijn.

2. Het begeleidingstraject Advies op maat overlater  kleine onderneming bestaat uit 28 uur expertise. Naargelang de beschikbaarheid en de wensen van zowel de deelnemer als de coach verspreid over 3 of meer contactmomenten, met een combinatie van volgende activiteiten:
• Voorafgaand Intakegesprek ( niet inbegrepen in de prijs bedoeld in artikel 1 van deze bijzonder deelnemingsvoorwaarden – reeds afzonderlijk gefactureerd aan € 360 +BTW).
• Analyse van de ondernemer en de onderneming via de Overnamescan
• Analyse van  de waarde van de ondernemer
• Bedrijfsprofiel en documentatiebundel met het oog op potentiële overnemer
Aanvullend zal er doorverwezen worden naar het dienstverleningsaanbod van UNIZO, opleidingsinstanties, Agentschap Innoveren en Ondernemen, boekhouder/ accountants, …

3. Het intakegesprek heeft tot doel de verwachtingen en de behoeftes van de deelnemer met betrekking tot de gepande bedrijfsoverdracht in kaart te brengen. UNIZO geeft op geen enkele manier de garantie dat na dit intakegesprek een begeleidingstraject zal worden gestart, of overdracht zal worden gerealiseerd. Het intakegesprek dient om samen met de deelnemer na te gaan of de zaak overdraagbaar is, of de verwachtingen van de deelnemer realistisch zijn, of de deelnemer in aanmerking kan komen om het begeleidingstraject te starten.

4. De goedkeuring om het begeleidingstraject te starten houdt geen garantie in op overdracht van de onderneming. UNIZO begeleidt de deelnemer bij de zoektocht naar een overnemer, maar heeft in deze enkel een inspanningsverbintenis, geen resultaatsverbintenis.


5. Het begeleidingstraject Advies op maat overlater  kleine onderneming  heeft een totale waarde inclusief intakegesrpek van € 4.748,51.- excl.BTW.  Dankzij de bijdrage van Agentschap Innoveren en Ondernemen betaalt de onderneming slechts € 1.065, excl. BTW.
De deelnemer verklaart  geen andere vorm van subsidie voor deze of gelijksoortige begeleiding te ontvangen. Indien hierop inbreuk wordt gepleegd wordt de kost van het traject a rato van € 4.388 excl. BTW aan de deelnemer gefactureerd. Hetzelfde geldt voor het geval de subsidie door het Agentschap Innoveren en Ondernemen zou worden ingetrokken wegens onjuiste verklaringen van de deelnemer.

6. Met dit ondertekende inschrijvingsformulier kan UNIZO de onderneming met het ondernemingsnummer dat vermeld staat op dit inschrijvingsformulier en de ondernemer (of zijn plaatsvervanger) begeleiden binnen het Advies op maat overlater  kleine onderneming -begeleidingstraject. 

7. UNIZO verbindt zich ertoe om discretie aan de dag te leggen over de inhoud van het begeleidingstraject van de deelnemer, met name de activiteiten, de analyses, de strategische adviezen en de toekomstplannen behoudens de goedkeuring van de deelnemer.

8. De adviezen van de coaches Advies op maat overlater  kleine onderneming kunnen niet beschouwd worden als een gebod of verbod voor de deelnemer. De deelnemer draagt de eindverantwoordelijkheid voor alle beslissingen die in de loop van het begeleidingstraject worden genomen.  De individuele deelnemer kan Advies op maat overlater  kleine onderneming en UNIZO  niet verantwoordelijk stellen voor de actie of de gevolgen daarvan op welk terrein dan ook.

9. De deelnemer geeft de toestemming om persoonsgegevens op te nemen in de databestanden van UNIZO en de gegevens ter beschikking te stellen aan het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), KBC en Antwerp Management School (AMS). UNIZO rapporteert over alle activiteiten binnen de Mastercall, waaronder Advies op maat overlater  kleine onderneming , aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen. De gegevens zijn ook noodzakelijk om samen met AMS het individueel begeleidingstraject en bijhorende analyses te kunnen opmaken. Zowel UNIZO, VLAIO KBC als AMS garanderen de vertrouwelijke behandeling van de informatie en wisselen deze niet uit met andere overheidsinstanties, externe organisaties of ondernemingen.

10. De deelnemer gaat er mee akkoord spontaan alle informatie aan Unizo te bezorgen die nuttig is voor het traject en de gemaakte afspraken ter goeder trouw uit te voeren. Wanneer een vergadermoment wordt vastgelegd is de deelnemer er toe gehouden persoonlijk aanwezig te zijn. Indien in uitzonderlijke gevallen de deelnemer niet aanwezig kan zijn op een vastgelegde afspraak, moet hij Unizo hiervan uiterlijk 48 uur op voorhand verwittigen. Indien dit niet gebeurd is, zal Unizo een forfaitaire vergoeding aanrekenen van 75 euro (excl.BTW).

11. UNIZO houdt zich evenwel het recht voor om het traject stop te zetten, indien blijkt dat de deelnemer zich niet naar het vorige artikel schikt, of indien tijdens het traject moet worden vastgesteld dat het begeleidingstraject niet tegemoet kan komen aan de noden van de deelnemer. UNIZO behoudt in dat geval de inschrijvingsgelden van € 1.065 en de eventuele extra kost voor bijkomende analyses, zoals bedoeld in artikel 1. De overige kosten voor de stopzetting neemt UNIZO op zich. Omgekeerd heeft ook de deelnemer het recht het traject stop te zetten. In dat geval is de deelnemer een vergoeding verschuldigd aan UNIZO voor de reeds geleverde prestaties, door enerzijds het bedrag van € 1.065 en de eventuele extra kost voor bijkomende analyses, zoals bedoeld in artikel 1 te behouden, en anderzijds een vergoeding aan te rekenen die pro rata berekend wordt op het bedrag van €4.748,51(bedoeld in artikel 5) in functie van het aantal gepresteerde uren.

Bedrijfsoverdracht kleine ondernemingen - Begeleidingstraject van  Overnamemarkt en partners helpt  u op weg