Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Strategie & Groei als voorbereiding van een overname

Peter De Roo runt De Roo Schilder- en Decoratiewerken, een familiebedrijf gespecialiseerd in schilder- en decoratiewerken. De familie De Roo startte het bedrijf in 1934. Peter is nu de derde generatie. Ook zijn zoon Michiel werkt al enkele jaren in de zaak. Maar doet hij zijn job wel graag? En ziet hij zichzelf ooit als zaakvoeder? Peter wil zijn kinderen vooral gelukkig zien, welke keuze ze ook maken. Hij hoopt dus dat het traject Strategie & Groei Michiel helpt om een beslissing te nemen.


“Het laatste wat ik wil, is dat mijn zoon denkt dat het zijn morele verplichting is om mij op te volgen”, vertelt Peter. “Michiel werkt nu al enkele jaren voor mij. Mijn andere zoon toont, tot nu toe, geen interesse. Uiteraard heb ik graag dat de zaak binnen de familie blijft. Maar alleen als mijn zoon, of zonen, er ook de volle honderd procent achter staan.”

Peter komt bij UNIZO coach Halina Bletek terecht. “Peter wil zich nu al voorbereiden op de toekomst zodat zijn zoon Michiel de kans krijgt om nog enkele jaren uit te zoeken waar zijn passie ligt. Blijft hij in de zaak? Dan heeft Peter nog voldoende tijd om Michiel goed voor te bereiden.”

Op zoek naar jezelf
Persoonlijkheidstesten spelen een belangrijke rol in het traject Strategie & Groei. “De ondernemers leggen twee soorten testen af. De ene test is een gewone vragenlijst waarbij ze hun antwoorden invullen, met andere woorden ze zeggen wat ze denken. Met de andere test ontdekken we wie ze zijn van nature. Die antwoorden kun je niet sturen. We merken dat er soms spanning zit tussen wat ze zeggen en wat ze voelen. Zo leren ze zichzelf beter kennen, als mens en zeker ook als ondernemer.”

Vooral Michiel haalt interessante informatie uit de testen. Volgens Halina is het duidelijk dat het ondernemerschap hem in het bloed zit. Maar of dat nu als zaakvoerder van De Roo is, is zijn beslissing. “Dat is het mooie aan deze begeleiding, we hebben verschillende strategieën bekeken en onderzocht welke het beste bij ons én onze onderneming passen. Zo gaan we met een open vizier de toekomst tegemoet. De voorbije jaren heeft Michiel al enkele functies in het bedrijf doorlopen, momenteel is hij aan de slag als werfopvolger. Wat er daarna komt, zien we wel.”


Interacties tussen generaties
Halina vindt het boeiend om met de twee generaties rond de tafel te zitten. “Er ontstond een boeiende dynamiek en interactie tussen hen. Als Peter het traject alleen had gevolgd dan hadden we nu even ver gestaan als daarvoor. Michiel erbij betrekken zorgde voor een toegevoegde waarde.”

“Het was voor hen belangrijk dat we een kader creëerden waarin ze in hun eigen tempo gefaseerd aan de slag konden gaan met de adviezen die er waren. Ze verkenden daarbij ook de verschillende pistes. Want ik ben ervan overtuigd dat er voor Michiel een mooie toekomst als ondernemer is weggelegd.

Verbanden leggen en scenario’s bekijken
Peter bevestigt dat er nog ondernemers rondom hem baat zouden hebben bij deze begeleiding. “Dat zijn goede ondernemers, maar soms zitten ze vastgeroest in hun denken. Ondernemen is ook evolueren, verkennen en ontdekken. Je moet daarvoor openstaan natuurlijk. Want je krijgt niet altijd te horen wat je graag wilt horen. Maar het is een feit dat als je de dingen anders durft te bekijken, er zich ook andere oplossingen aanbieden. Daarom vind ik dit traject een aanrader.”

“Het is een feit dat als je dingen anders durft te bekijken, er zich ook andere oplossingen aanbieden.”

Halina stond mee aan de wieg van de ontwikkeling van het traject Strategie & Groei. Ze antwoordt dan ook vol enthousiasme op de vraag waarom deze begeleiding zo belangrijk is. “Omdat dit traject gebaseerd is op wetenschappelijk onderbouwde kennis, waarbij de focus zowel op de onderneming als de ondernemer ligt. Daarin is deze begeleiding uniek. Ondernemers leggen verbanden die ze anders niet maken. Uit onderzoek weten we dat de rol en de persoonlijkheid van de ondernemer wel degelijk invloed heeft op de onderneming. Vooral bij een kantelmoment, zoals een overname, is het van belang dat ze op tijd beginnen om verschillende scenario’s uit te werken. En dus zichzelf en hun onderneming daarop voorbereiden.”

Laat je coachen!

Dit artikel verscheen eerder op de UNIZO website

 

UNIZO Begeleidingen : Individuele begeleidingen, op jouw maat en in elke fase van je onderneming

 

 

Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies

Contacteer : 

Guido Seghers

 

Guido Seghers

Manager NV Overnamemarkt

Willebroekkaai 37:

1000 Brussel

02 212 25 82

0495 59 81 19

unizo ondernemerslijn 02 21 22 678

 

 

Strategie & Groei als voorbereiding van een overname