Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Bedrijf verkopen? 8 tips voor waardeverhoging van je zaak in het vooruitzicht van een succesvolle bedrijfsoverdracht

Je hebt de afgelopen jaren  veel energie besteed aan het opbouwen van jouw  bedrijf en nu ben je klaar om er een punt achter te zetten?  Of je nu met pensioen gaat, geld vrijmaakt voor een nieuwe onderneming, verhuist of gewoon van de gelegenheid gebruik maakt om te verkopen, er zijn een paar dingen die je zelf kan doen om de verkoopprijs van jouw bedrijf te verhogen.

Gefeliciteerd met de voorbereiding van een exit.

Dit is een van de grootste voordelen van het bezitten van een eigen bedrijf. Met al je harde werk heb je nu een vermogen opgebouwd dat je kan te gelde maken met de verkoop


In dit artikel zullen we je door enkele stappen leiden om de verkoopprijs van jouw zaak te verhogen.

  1. Inzicht in het waarderingsmodel voor kleine bedrijven
  2. Bepaal je  behoeften en wensen
  3. Schone boeken = duidelijke winst-en-verliesrekening - belastingen
  4. Bespreek de strategie met je accountant - ipv  "zoveel mogelijk  aftrekposten" naar  "zoveel mogelijk winst"
  5. Documenteer alle  operationele procedures
  6. Maak van  zwakke punten opportuniteiten voor de overnemer
  7. Overweeg hoe je kan bijdragen om de overnamefinanciering van de koper te steunen
  8. Begrijp hoe  modellen  voor bedrijfswaardering in elkaar zitten

Ieder bedrijf is waard wat een koper er ook voor wil betalen. Vraag en aanbod heeft invloed op de verkoop van kleine bedrijven, net als op elke andere markt. Het grootste deel van dit artikel heeft te maken met hoe je  het aantal geïnteresseerde kopers (=vraag) kunt vergroten om de verkoopprijs te verhogen.

Laten we eens kijken naar hoe kopers uw kleine onderneming zullen waarderen.


Kopers zullen bepalen wat ze bereid zijn te betalen op basis van  een veelvoud van de winst. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf kunnen ze gebruik maken van EBITDA (Earnings before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization) of meer waarschijnlijk voor de meeste kleine ondernemingen,  een veelvoud van de reële opbrengsten van uw zaak.

De reële opbrengsgten zijn in principe al de jaarlijkse winst verhoogd met alle andere voordelen. Deze voordelen kunnen zaken omvatten als jouw "verloning zaakvoerder", jouw bedrijfswagen, representatiekosten  enz.

Alle zaken die we hieronder bespreken zullen ofwel helpen om de winst te verhogen ofwel de multiple (veelvoud) te  verhogen. De toegepaste multiple zal worden bepaald door een handvol factoren.

  • Wat zijn gangbare multiples voor andere soortgelijke bedrijven uit jouw branche? 
  • Leeftijd van apparatuur en activa (hoe lang kan het bedrijf verder zonder groei- of vervangingsinvestgeringen)
  • Hoe betrokken moet de zaakvoerder eigenaar  zijn bij de dagelijkse leiding van het bedrijf?. Mensen zullen een hoger veelvoud betalen voor een bedrijf dat een inkomen oplevert voor een paar uur per week managen "op afstand"  dan voor een bedrijf  waarin ze  full time   moeten werken. 
  • Hoe zeker  is de inkomstenstroom? Ook na een wijziging van zaakvoerder-eigenaar.
  • Hoeveel klanten zijn er?  Wat is de spreiding van uw cliënteel?  (Welk risico onstaat er bij het verlies van enkele  klanten? Hoeveel procent van de winst gaat dan verloren? ).
  • Contracten voor terugkerende inkomsten (vb jaarabonnementen)  bieden een hogere zekerheid dan een zaak die altijd op zoek moet naar de volgende klant.

 

Bepaal jouw behoeften en wensen
Jouw doelen zijn belangrijk bij het bepalen van de juiste koper voor jouw bedrijf. Beslissen wat voor jou het belangrijkst is bij de verkoop is uiterst belangrijk voordat je het bedrijf te koop aanbiedt. Overweeg deze doelen en rangschik ze naar prioriteit.

Dingen om te overwegen:

  • Verkoopprijs - de totale waarde van de exit (inclusief eventuele extra's zoals een earn-out)
  • Contant geld vandaag versus een gespreide betaling van de overnamesom.
  • Uw merk - het voortzetten van het bedrijf en de bedrijfsnaam.
  • Uw klanten - het niveau van voortgezette dienstverlening aan uw klanten.
  • Uw werknemers - het behoud van promotiekansen voor de mensen die het langst bij u zijn.
  • Hoe lang bent u bereid om mee te blijven werken om de overgang te begeleiden ?

De financiën op orde brengen
Een van de gemakkelijkste manieren om het aantal  potentiële kopers te vergroten  en dus de verkoopprijs te verhogen, is ervoor te zorgen dat de boekhouding op orde is.  De meeste zaakvoerders - eigenaars  zijn geen accountants, en ze hebben zich gericht op het runnen van het bedrijf in plaats van hoe hun Verlies en Winst rekening  en belastingaangifte  eruit zien.

Het aantonen van overtuigende winstcijfers over de afgelopen 3-5 jaar  zal belangrijk zijn om kandidaat kopers - en hun financiers - te overtuigen. 

Niet gedocumenteerde winsten of voordelen zullen waarschijnlijk niet worden meegenomen in de multiples die de meeste kopers hanteren. 


Jobs  en bedrijven worden niet aan dezelfde voorwaarden  verkocht.

Maak jezelf zo veel mogelijk vrij door zoveel mogelijk taken uit te besteden. Veel potentiële kopers zijn op zoek naar een stroom van inkomsten (=investeerders). Ze zijn vaak niet op zoek naar een job als manager.

Als u 50 uur per week werkt om jouw inkomsten te genereren, dan zou een koper dat ook moeten doen of een nieuwe kostenpost aan de winst-en-verliesrekening moeten toevoegen om een manager  in te huren. Aangezien dat een grote impact zal hebben op de winstgevendheid, zal het ook invloed hebben op je verkoopprijs van jouw zaak

Voorbeeld:
Laten we zeggen dat je eigenaar bent van een bedrijf dat €1 miljoen aan inkomsten doet, en jouw reële opbrengstgen zijn €300.000.
Als je al het werk zelf doet en ze moeten je vervangen, zijn ze misschien slechts bereid 1,5 - 2X de jaarwinst  te betalen of €450.000 tot €600.000.
Als je dezelfde cijfers haalt , maar een manager in dienst  hebt die in het bedrijf wil blijven, zijn ze misschien bereid een hoger veelvoud te betalen, zoals 3-3,5X.
3 X €300.000 is €900.000.
Ze kunnen zelfs bereid zijn om jouw manager mee  te laten verdienen door hem of haar te laten participeren in het kapitaal  om hij of zij aan het bedrijf te binden.

Documenteren van de standaard operationele procedures 
Hoe beter  gedocumenteerd het proces voor het maken van de winst die jouw bedrijf oplevert, hoe meer jouw bedrijf waard is voor veel kopers. Als iemand moet binnenkomen om uit te zoeken wat je hebt gedaan, kost dat hun tijd. Tijd en geld zijn de twee beperkte middelen, dus als iemand geeft hun tijd, zullen ze waarschijnlijk bereid zijn om op te geven minder geld.

Als u al meer dan een paar jaar zaken doet, heeft u waarschijnlijk een herhaalbare manier om uw bedrijf te runnen. Misschien heeft u een systeem voor marketing dat consistent voor u werkt. Misschien heeft u een inwerkprocedure voor nieuwe werknemers. Misschien heeft u een systeem voor het beheren van klanten en het factureren.

Als u bent zoals de meeste ondernemers, was uw focus niet op het documenteren van deze systemen. U heeft het gewoon "altijd op die manier gedaan". Nou, het altijd op die manier doen heeft uw bedrijf tot dit niveau van winst gebracht, dus dat is wat kopers willen kopen. U kunt iemand betalen om in uw bedrijf te komen en uw systemen voor u te documenteren of u kunt elke werknemer vragen om de 10 belangrijkste dingen die ze doen te documenteren, en dan instructies voor elk systeem te maken.

 

Presenteer uw zwaktes als toekomstige opportuniteiten
Hoewel een koper waarschijnlijk niet bereid is om te betalen voor de mogelijkheden in de onderneming die u nog niet effectief heeft uitgevoerd, kan het hen verleiden om een bod te doen als ze kunnen zien hoe ze een groeistrategie in de onderneming kunnen uitvoeren. Onthoud dat meer aanbiedingen gelijk staat aan meer vraag. Meerdere aanbiedingen zet u in de bestuurdersstoel tijdens de onderhandelingen, dus het kan in uw voordeel werken om het plan uit te leggen. In plaats van een lijst met zwakke punten, heeft u nu een lijst met groeimogelijkheden voor een toekomstige koper.

Veel kopers zoeken bedrijven die hun sterke punten of superkrachten nodig hebben om ze te laten groeien. Het uiteenzetten van deze mogelijkheden zal het voor potentiële kopers gemakkelijk maken om uw bedrijf te herkennen als een goede deal voor hen.

Gebruik van een bedrijfsmakelaar
Dit is een beslissing die u als verkoper zult moeten nemen. Zal u een makelaar gebruiken om het bedrijf te verkopen of zal u het bedrijf privé verkopen. Een makelaar zal waarschijnlijk ergens in de buurt van een 6  tot 10% makelaarskosten in rekening brengen om uw bedrijf te verkopen. Dat kan een groot bedrag zijn.

 

Overweeg om spreiding van betaling te aanvaarden (overnamefinanciering)

Dit is een van die persoonlijke beslissingen op basis van uw doelstellingen in uw exit. Als uw doel is om al het geld nu om te zetten in een andere deal of een investering kans die u zoekt om te profiteren van, dan is deze strategie misschien niet werken voor jou.

Wanneer is deze strategie nuttig?

Als u een enorme belastingdruk bij verkoop wilt vermijden. Hierdoor kunt u de winst over meerdere jaren spreiden. Spreek opnieuw met een accountant.
Als u tevreden bent met de winststroom die u tot nu toe hebt geïncasseerd en u die inkomensstroom de komende 2 tot 5 jaar wilt blijven innen, afhankelijk van de structuur van de deal voor de financiering van de verkoper.
Wanneer u extra rente op de financiering wilt berekenen om de totale uitbetaling voor de verkoop te verhogen (op dit moment misschien 4-6%)
Wanneer uw bedrijf niet alle inkomsten kan bewijzen, kan de financiering van de verkoper met sommige benchmarks langs de weg voor inkomsten of winst de enige manier zijn om sommige kopers te krijgen om het risico op uw hogere waardering te nemen.
De valkuilen van gespreide betaling van de overnamesom
Houd in gedachten dat u een zeker risico neemt met de koper.
Bedenk hoeveel u van plan bent vooraf te innen en hoeveel u bereid bent te financieren.
Raadpleeg een expert  over het structureren van de deal en de voorwaarden, zodat u het bedrijf in bepaalde gevallen kunt terugnemen, zoals bij het in gebreke blijven bij betalingen of grote dalingen in omzet of winstgevendheid. (= huurkoop)
U moet de risico's en voordelen van de financiering van de verkoper afwegen 

Afronden - Laten we er een punt achter zetten
Of u nu een of twee van deze strategieën of allemaal implementeert, elk zou u moeten leiden tot een soepelere verkoop tegen een hogere verkoopprijs. Sommige van deze strategieën kunnen worden uitgevoerd in een dag, sommige in een paar weken of maanden, en sommige in de loop van een paar jaar. Uw tijdlijn voor de verkoop zal bepalen welke van deze van toepassing zijn.

Zorg voor een klankbord

Spreek met personen die je vertrouwt over het verkopen van je bedrijf. Denk aan je partner, accountant, andere ondernemers  óf een professionele overname-adviseur.

Zodra je  verkoopplannen concreet zijn, kan je kiezen om zelf de zaken op te pakken óf een traject uit te besteden. In beiden gevallen helpt Overnamemarkt je graag verder.

Zo kun je om te beginnen een (anoniem) bedrijfsprofiel op Overnamemarkt.be plaatsen. Daarmee kun je snel en efficiënt aftasten hoeveel belangstelling er voor je bedrijf is.

Bij een iedere bedrijfsverkoop geldt: hoe meer belangstelling, hoe beter. Daarbij gaat het niet alleen om de hoogst mogelijke opbrengst, maar ook om je keuze uit meerdere kandidaat-kopers. Dit geeft je zeker een beter gevoel dat jouw bedrijf wordt verdergezet door de persoon in wie je het meest vertrouwen stelt. 

Bekijk ter inspiratie de meest populaire aanbiedingen op Overnamemarkt.be  https://www.overnamemarkt.be/nl/populairste-bedrijfsovernames-deze-maand

 

 

Wens je meer begeleiding en advies  bij de verkoop van je zaak?

Overnamemarkt en haar partners adviseren je bij de start, basisanalyse en waardebepaling  tot de ‘matching’ van jouw onderneming met een geschikte overnemer. Externe koper of familiaal.

Lees ook : https://www.overnamemarkt.be/nl/adviesopmaat

UNIZO Bedrijfsoverdracht: Advies op maat voor overlaters van een kleine onderneming.
Ga voor professioneel en betaalbaar advies bij het overlaten van jouw eenmanszaak of vennootschap. Op maat van zelfstandige ondernemers.

 

We herhalen onze vorige tip : Maak dat  zoveel mogelijk potentiële kopers op de hoogte zijn dat jouw zaak te koop staat!  Hierdoor kan je bedrijf vlotter  overgenomen worden en kan je de duur van het overnameproces inkorten.

Wanneer is het beste moment om uw zaak te verkopen? 
Verkoop in tijden van periodes met lage rentes,  groeieende aandelenmarkten, hogere investeringsbereidheid en hoogconjunctuur kan voor betere resultaten zorgen.

Meer gegadigden, meer keuze, een hogere verkoopwaarde of betere voorwaarden.

De marktomstandigheden zijn afhankelijk van het type onderneming dat je verkoopt. Kleinere ondernemingen hebben een eigene dynamiek;  dus het bovenstaande is niet altijd van toepassing. 

Het beste moment
Goede voorbereiding is het halve werk. Ook met berekking tot  de opbrengst. Wanneer je de verkoop van je zaak goed hebt voorbereid, dan is de waarde van de onderneming zichtbaar en niet alleen de risico’s.

Door een goede voorbereiding kies je de juiste koper(s) en realiseer je de beste deal. Vandaar de conclusie: het beste moment om te verkopen is het moment dat jij en je onderneming er klaar voor zijn.

 

Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies

Contacteer:

 

Guido Seghers

 

Guido Seghers

Manager NV Overnamemarkt

Willebroekkaai 37:

1000 Brussel

02 212 25 82

0495 59 81 19

unizo ondernemerslijn 02 21 22 678

 

 

 

 

Bedrijf verkopen? 8 tips voor waardeverhoging van je zaak in het vooruitzicht van een succesvolle bedrijfsoverdracht