In plaats van een nieuw bedrijf van de grond af op te starten, kiezen startende ondernemers er vaak voor een bestaande KMO over te nemen. Vele kandidaten onderschatten hoe complex en tijdrovend dit proces kan zijn. De "white paper" van Vlerick Business School beschrijft tien veelgemaakte fouten bij het overnemen van een klein bedrijf.
1. Tijd en inspanning nodig om een veelbelovende "KMO te koop" te vinden, onderschatten
2. Onvoldoende begrip voor motivatie en emoties van de verkoper
3. Onvoldoende inzicht in de belangrijkste bronnen van de winstgevendheid van het bedrijf
4.Due diligence enkel "van achter het bureau" (zonder bezoek ter plaatse)
5. De waarde van het bedrijf overschatten
6. De eigen financiële buffer (meer dan) volledig benutten
7. Onvoldoende voorbereid bij de presentatie van de businesscase aan de bank.
8. Geen goede onderhandelingsstrategie ontwikkelen
9. Onderschatten van het belang van cultuur binnen de bedrijfsorganisatie
10. Overschatten van de eigen mogelijkheden en onderschatten van de tijd die nodig is om zaken binnen de bedrijfsorganisatie te veranderen.
Oorspronkelijke tekst (in het Engels) met mogelijkheid tot downloaden van van de "white paper" via https://www.vlerick.com/en/research-and-faculty/knowledge-items/knowledge/what-not-to-do-when-buying-a-business
Professor Miguel Meuleman
Vlerick Business School
22/02/2018