Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

3 extra tips om je onderneming tot een aantrekkelijk(er) doelwit te maken voor overname

Wat zijn dan de ideale kenmerken van het bedrijf dat het een aantrekkelijk doelwit voor overname maakt?

Laat ons starten met

5 kernvoorwaarden voor een succesvolle bedrijfsoverdracht: 

1. Je  bedrijf maakt winst .

2. De omzet van je bedrijf is stabiel of groeiend

3. Er is  een  duidelijk perspectief voor   winstgroei 

4.. Je bedrijf is niet afhankelijk van slechts enkele grote klanten.

5.  Je zaak is niet 100% afhankelijk van jezelf. 


 

Welke acties kan je  ondernemen in de weken, maanden of jaren voorafgaand aan de verkoop van je  bedrijf?



Je hebt  heel hard gewerkt om je bedrijf op te bouwen en wil nu graag geld verdienen om je winst veilig te stellen.


Door het te verkopen aan een groter bedrijf, wilt u de slagkracht van het grotere bedrijf (marktbereik, klantenbestand, middelen) hebben om verder deel te nemen aan de groei.

Wees geen bottleneck! - Bouw aan een bedrijf dat ook zonder jou kan floreren!

Hoe bouw je  een bedrijf dat het ook goed doet zonder jou?

Bouw een Product of Dienst die schaalbaar is.

Een schaalbaar Product of Dienst heeft drie kenmerken. 

  1.  Het is leerbaar - Teachable -Werknemers kunnen worden opgeleid  om deze dienst uit te voeren of het kan worden geleverd door middel van technologie
  2.  Het is herhaalbaar - Repeatable - Klanten komen steeds weer terug om het te kopen, waardoor terugkerende inkomsten worden gegenereerd.
  3.  Het is waardevol - Valuable -Klanten houden van deze service en waarderen ze.Ze zijn bereid ervoor te betalen

Aan de slag !


Maak een lijst van alle producten en diensten van jouw zaak  en zet ze op een diagram met Leerbaar - Teachable  Waardevol -Valuable en Herhaalbaar - Reapeatable.


Teachable Valuable Repeatable

Voorbeeld uit de wereld van de beroepsfotografie - Bron : https://aspirekc.com/what-is-the-trifecta-of-scalability/


Producten en diensten die een klant slechts eenmaal hoeft te kopen creëren minder waarde.


Van alle drie de kwaliteiten (Teachable, Valuable en Repeatable) is het het beste als een product of dienst herhaalbaar is, d.w.z. klanten kopen steeds opnieuw bij jouw zaak  voor die bepaalde dienst of dat product en creëren zo terugkerende inkomsten.

Documenteer het proces voor het leveren van dit type dienst (Teachable, Valuable, Repeatable).

Denk eraan om eventueel extra personeel aan te werven  om jouw producten en diensten te verkopen.

Wat denk je van volgende boutade :

"Je taak als aandeelhouder  is het inhuren van verkopers om de producten en diensten van je bedrijf te verkopen, zodat je zelf meer tijd kan besteden aan de verkoop van je onderneming".

Deze inzichten zijn ontleed aan het boek BUILT TO SELL - John Warrillow

Buit to sell

Bekijk ook volgende korte bespreking op https://www.youtube.com/watch?v=HALIs5kHG0k

 

 

 

3 extra tips om je onderneming tot een  aantrekkelijk(er)  doelwit te maken voor overname