Het digitaal effectenregister, een garantie voor een goed beheer
Als aandeelhouder weet u dat een effectenregister een onmisbaar instrument is voor het beheer van uw vennootschap. Het register komt van pas telkens oprichters, bestuurders of aandeelhouders die meer dan 25 procent van de aandelen, de stemmen of het kapitaal in hun bezit hebben, moeten worden bijeengeroepen. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse algemene vergadering, maar ook bij een wijziging van de statuten, overname of het doorvoeren van een kapitaalverhoging. Zonder dit register komt het correcte beheer van uw vennootschap in het gedrang.
100% online
U kan het register op elk moment en om het even waar raadplegen. Bovendien kan u het niet verliezen of ergens vergeten zoals de papieren versie en vermijdt u aanslepende discussies en eventueel zelfs gerechtelijke procedures als gevolg.
Betrouwbare gegevens
Notarissen, accountants en belastingconsulenten staan dicht bij de ondernemers. Als ervaren professionals kunnen zij u adviseren en zorgen voor een correcte registratie van de aangeleverde gegevens.
Gebruiksgemak
De wetgever verlaat het principe van ‘één aandeel, één stem’. Voortaan kan een aandeel meerdere stemmen omvatten. eStox vergemakkelijkt het beheer van deze verschillende rechten en het bijeenroepen van aandeelhouders.
Discretie gegarandeerd
eStox is enkel toegankelijk voor notarissen, accountants en belastingconsulenten. Zij zijn gebonden door het beroepsgeheim. In de nabije toekomst zullen beheerders het register kunnen raadplegen en kopieën kunnen downloaden. Als beheerder bepaalt u wie een kopie kan krijgen. De discretie is gegarandeerd.
Gemoedsrust door de automatisering van uw UBO-verplichtingen
Bestuurders van bedrijven zijn wettelijk verplicht om aan FOD Financiën te melden wie de ‘uiteindelijke begunstigden’ van het bedrijf zijn (Ultimate Beneficial Owners of kortweg UBO). Dat zijn niet alleen de oprichters en de bestuurders maar ook de aandeelhouders die meer dan 25 procent van de aandelen bezitten. Dankzij eStox kunnen deze gegevens automatisch vanuit uw digitaal register naar het UBO-register van FOD Financiën worden verzonden. Als beheerder hoeft u zich geen zorgen te maken. Aan deze jaarlijkse verplichting zal automatisch worden voldaan!
Ik wil een digitaal effectenregister
Neem contact op met een notaris, accountant of belastingconsulent. Alleen zij kunnen een register aanmaken en aanvullen. Zij kunnen u adviseren en zorgen voor een correcte registratie van de aangeleverde gegevens