Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

3 Tips voor een gezonde omgang met het open overnameplatform - Tips voor verkopers

Sommige overnameplatformen hanteren een strenge procedure om toegang te verlenen tot hun platform. Alle bezoekers worden vooraf gescreend. 

Populaire platformen zoals Overnamemarkt zijn vrij toegankelijk – dit levert veel hogere bezoekersaantallen,  dus meer kansen op een succesvolle “match” . Er zijn echter ook een aantal nadelen.

Vele verkopers aarzelen om hun zaak “publiek” te koop te zetten uit vrees voor negatieve reacties.

Werking van "open"  overnameplatform Overnamemarkt 

Iedereen die een zaak wenst over te nemen kan zonder voorafgaande registratie en zonder kosten  alle aanbiedingen online op het platform Overnamemarkt.be consulteren.

Voor het opvragen van meer informatie maakt de kandidaat-overnemer gebruik van het contactformulier om in rechtstreeks contact te treden met de aanbieder/overlater.

Deze lage drempel is de voornaamste troef  van open overnameplaformen zoals Overnamemarkt.be,  maar vormt  ook een uitdaging om mogelijk misbruik tegen te gaan.

Af en toe wordt ook Overnamemarkt.be en Plateformedetransmission.be geconfronteerd met onjuist  gebruik van het contactformulier.

1. Voor het weren van spam maken we gebruik van het Anti-spam filter reCAPTCHA

Deze  anti-spam filter  toont   een set  beelden met de vraag om die beelden te selecteren met specifieke kenmerken  (verkeerstekens / bergen / voertuigen e.a.)

Schermafdruk als voorbeeld:

Dergelijke vragen kunnen niet door spam robots worden opgelost.

Iedere aandachtige gebruiker kan  deze vragen bij de beelden wel oplossen. Zo wordt  het  contactformulier aanvraag efficiënt onderscheiden van deze van een robot. Soms is het wel lastig om de beelden  juist te interpreteren en moet de kandidaat het misschien een keer overdoen. 

 

2. Voorbeelden van niet correct gebruik van het contactformulier die we helaas niet kunnen filteren 

Af en toe ontvangen we klachten over inzendingen van contactformulieren die niets met kandidaat kopers te maken hebben.

  1. aanbiedingen via het contactformulier van financieringen of verzekeringspolissen door ongekende makelaars.
  2.  publiciteit door andere overnameplatformen (!)
  3.  uitnodigingen om deel te nemen aan een televisieprogramma (voorbeeld hieronder)

voorbeeld contactformulier

Indien u geconfronteerd wordt met zulk oneigenlijk gebruik, verzoeken we u een kopie door te sturen aan info@overnamemarkt.be  We nemen dan onmiddellijk contact op met deze inzenders.

 

 

3. Moeilijkste categorie: Selectie nieuwsgierigen, concurrenten en "onbekwame" kandidaat kopers 

Zodra u een contactformulier ontvangt is het belangrijk om onmiddellijk de inzender zo correct mogelijk te identificeren.  

Gaat het om een ondernemer? een werknemer ? een kandidaat-starter of een bestaande ondernemer op zoek naar uitbreiding ?  Concurrenten reageren soms indirect, wees dus voorzichtig met te veel details te verstrekken aan willekeurig wie er interesse toont.

TIP 1 :  Zorg dat u over een standaard antwoord beschikt  en probeer zo snel mogelijk een afspraak te maken voor een gesprek - bij voorkeur op neutraal terrein.

Best na te gaan als een eerste check :

- handelt de kandidaat voor eigen rekening of in opdracht van een derde ? - vanzelfsprekend verdient het de voorkeur om rechtstreeks te handelen.

- wat is het profiel van de kandidaat : huidig statuut : werknemer/zelfstandige?  starter ? investeerder? eventueel MBI kandidaat, ondernemer op zoek naar uitbreiding ? Is er verwantschap met de activiteit van uw zaak ? 

 

TIP 2 - indien de kandidaat koper over een ondernemingsnummer beschikt, verwijzen we naar het GRAYDON rapport.
Graydon biedt toegankelijke en gedetailleerde informatie over alle bedrijven in België. Een uitgebreid bedrijfsrapport bevat enerzijds statische informatie uit officiële bronnen, zoals bijvoorbeeld de jaarrekening. Anderzijds vindt u er actuele en betrouwbare informatie in terug op basis van big data en community data. Graydon analyseert al deze gegevens en zet ze om naar inzichten in de vorm van eenvoudig te interpreteren scores (zoals kredietlimiet, betaalscore, multiscore, Graydon rating, enz.).
Al deze gegevens en inzichten samen geven u snel een prima en genuanceerd beeld van het risico- en het groeiprofiel van ondernemingen, verenigingen en zelfstandigen. Want ook als er geen jaarrekening beschikbaar is, valt er heel wat te vertellen over deze entiteiten.
Zo weet u altijd met wie u zaken doet.

Bekijk hier een voorbeeld GRAYDON bedrijfsrapport met enkele korte toelichtingen.

.

Hoe beter het kredietrapport van de kandidaat overnemer, hoe meer kans dat de   overnamenamefinanciering vlot in orde komt. 

Goede raad van een ondernemer die zijn zaak succesvol heeft kunnen verkopen via het overnameplatform: "Check snel of de potentiele koper wel kan betalen  anders worden vele uren voor niets besteed."

Kijk uit voor oplichters:

"Ze deden zich voor als Nederlandse Grieken die een erfenis van zwart geld hadden gedaan en onze zaak met zwart geld en via alle soorten schimmige constructies wilden overnemen."

'"Ik werd gecontacteerd door een onderneemster uit Nederland die voorstelde om te betalen in goudstaven" (...)

TIP 3. Overweeg gebruik te maken van het begeleidingstraject ADVIES OP MAAT VOOR OVERLATERS VAN EEN KLEINE ONDERNEMING Voor de bedrijfsprofielen begeleid via overnamemarkt.be  wordt systematisch de ondertekening van een éénzijdige geheimhouding bedongen en wordt een GRAYDON rapport over de kandidaat koper opvraagd en aan de verkoper bezorgd. 

campagnebeeld advies op maat met logo's

 

Hebt u nog een vraag aan Overnamemarkt.be ?

We zijn bereikbaar op weekdagen van  9u00 tot 17u00. Bel ons op 02/212 25 82. Zijn we er niet? Stuur ons een mailbericht aan info@overnamemarkt.be. U kunt ook met ons chatten of een bericht achterlaten via de oranje knop.(rechtsonderaan).

3 Tips voor een gezonde omgang met het open overnameplatform - Tips voor verkopers