Na meer dan 30 jaar eigenaar te zijn geweest van een KMO (15 - 18 medewerkers en medewerksters) in de gezondheidssector in Basel (Zwitserland) beslisten we in maart 2021 onze naamloze vennootschap te verkopen.
De expert van de bank had ons geïnformeerd dat, in zover kinderen geen interesse hebben in een opvolging, een zoeken naar een geschikte overnemer makkelijk twee tot vijf jaren tijd kan vergen.
Aangezien onze kinderen in andere beroepssectoren aan de slag zijn en aangezien we de leeftijd van 60 jaar bereikt hebben, was de beslissing om te verkopen voor ons snel duidelijk.
We verkozen in eerste instantie om zonder tussenkomst van instituties of een makelaar zelf naar een mogelijke opvolging te zoeken.
We contacteerden in april 2021 als eerste een jonge persoon die als zaakvoerder bij een bedrijf uit de sector al ervaring had.
Van in het begin van de informele gesprekken rapporteerden we transparant en objectief over de staat van het bedrijf.
Bleek vlug dat voor beide partijen de wil om te (ver-)kopen gegeven was.
Deze eerste fase van elkaar beter te leren kennen en vertrouwen op te bouwen tussen de partijen, duurde ongeveer drie maanden.
Aansluitend vond een gemeenschappelijk gesprek plaats met de accountants van beide partijen en werd een bedrijfsanalyse doorgevoerd om de boekhoudkundige bedrijfswaarde te berekenen.
Er volgde een zeer intensieve fase van vijf maanden gesprekken bij de huisbank, juristen en notaris.
De "signing" van het overnamecontract vond plaats in november 2021 en de "closing" zal plaatsvinden in maart 2023.
Vanaf maart 2022 werd de overnemer als medewerker in het bedrijf aangesteld ten einde een geordende transitie te verzekeren.
Aangezien we weinig ervaring hadden met verkoop van een onderneming gingen we op zoek naar informatie in het internet.
We vonden het YouTube kanaal van Overnamemarkt.be (UNIZO) waar de expert, Guido Seghers en zijn team, gratis een reeks van tutorials over "Denk vroeger aan later" ter beschikking stelt.
Deze video's zijn van hoge didactische kwaliteit en worden steeds in een duidelijke en begrijpbare taal aangeboden.
Alhoewel we geografisch met ons bedrijf ver weg zijn van België en hoewel we moeten werken in een ander juridisch en fiscaal kader, konden we van deze tutorials zeer profiteren.
Ze gaven ons een goed beeld over de verschillende stappen van het overnameproces. Ze gaven ons een steun tijdens het overnameproces.
We danken dan ook Guido Seghers en zijn team van Overnamemarkt.be en UNIZO voor het ter beschikking stellen van deze leerrijke serie van infosessies.
We raden alle kandidaat-verkopers en kopers (en starters) van een zaak aan om deze reeks infosessies aandachtig te bekijken en/of om de expert Guido Seghers te contacteren voor advies!
Jan en Françoise Taeymans - Basel (Zwitserland)
Hoe kleiner de onderneming, hoe uitdagender de overdracht
Daarom heeft UNIZO een begeleidingstraject voor Advies op maat voor overlaters van een kleine onderneming
Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies
Contacteer:
Guido Seghers
Manager NV Overnamemarkt
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
02 212 25 82
0495 59 81 19
guido.seghers@overnamemarkt.be