Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

“Een kwalitatieve financiële rapportering schept vertrouwen tijdens onderhandelingen” (Bron: SBB Accountants & Adviseurs)

Bedrijfsoverdracht is vaak een langdurig proces waar veel bij komt kijken. Zo zijn er juridische en fiscale aandachtspunten, de emotionele impact … maar ook op financieel vlak mag je enkele zaken niet over het hoofd zien. Een kwalitatieve financiële rapportering is een belangrijke factor in het proces van een bedrijfsoverdracht. Kirsten Buermans, productmanager corporate finance, legt uit waarom financiële rapportering de basis vormt van een succesvolle transactie.

Waarom is een kwalitatieve financiële rapportering belangrijk?
Kirsten: “Er zijn drie belangrijke redenen waarom een goede financiële rapportering belangrijk is. Allereerst schept het transparantie en vertrouwen tussen de koper en verkoper. Dit is vaak een doorslaggevende factor tijdens de onderhandelingen.

Verder zorgt een goede rapportering voor een goed onderbouwde waardering. Uitvoerige financiële analyse vormt de objectieve basis voor de waardebepaling van de onderneming. Beide partijen moeten immers akkoord zijn over de overnameprijs. Kan je aantonen dat je op een systematische manier cijfers van jouw onderneming opvolgt en analyseert, kan dit trouwens een positieve impact hebben op de prijs die de koper bereid is te betalen."

"Tot slot speelt een uitgebreide financiële rapportering ook een rol in de due diligence (oftewel: boekenonderzoek). Tijdens deze due diligence bekijkt de koper bestaande en toekomstige risico’s onder andere op basis van je cijfers. Dat onderzoek gaat verder dan alleen de recentste jaarrekening. Zo zal de koper ook inzage willen in enkele andere cijfers. Denk daarbij aan het betalingsgedrag van klanten, de evolutie van de brutomarge, de top 20 klanten en leveranciers …," gaat Kirsten verder.

Kies voor digitaal
Kirsten: “Digitaal werken is the way to go. Hoewel ondernemers vandaag vaak al digitaal werken, houden ze hun cijfers dikwijls bij in Excel. Die tool biedt veel flexibiliteit, maar er zijn ook heel wat valkuilen. Zo is het arbeidsintensief en gevoelig voor menselijke fouten. Bovendien worden er vaak meerdere versies van eenzelfde rapport gecreëerd waardoor het overzicht ontbreekt.

Een goede eerste tip voor het opvolgen van je cijfers? Digitaliseer en standaardiseer je rapporteringsproces. Een digitale tool zorgt ervoor dat je gemakkelijker tussentijds kan rapporteren en cijfers in een overzichtelijk format kan presenteren. Waar gaat je cash heen? Welke elementen zorgen voor winst of verlies? Het is belangrijk om deze zaken goed te beheren.”

“Een groot voordeel van een goede rapporteringstool is dat je meer ruimte krijgt om je cijfers te analyseren en te interpreteren en zo gericht acties kan ondernemen om aan bepaalde zaken te werken. Dit is zeer waardevol wanneer je strategische beslissingen wil nemen én dus ook wanneer je je bedrijf wil overlaten," sluit Kirsten af.

Rapportering op maat van het management
Onze consultants accountancy en fiscaliteit helpen je bij het maken van financiële analyses op maat van het management. Dat doen ze dankzij de samenwerking met Bizzcontrol. Deze tool stelt ons in de mogelijkheid om meer genuanceerde en gedetailleerde inzichten te geven in de cijfers van jouw onderneming. Zo kunnen we prognoses en simulaties maken en krijg je inzicht in vragen zoals ‘Wat gebeurt er met mijn nettowinst als ik mijn verkoopprijzen met 10% verhoog? Wat is het effect op de cashpositie indien ik mijn klanten 10 dagen eerder laat betalen? En welk effect heeft dit op de waarde van mijn onderneming?’

Wil jij meer inzicht in je cijfers?
Financiële rapportering vormt een belangrijk onderdeel in het bedrijfsoverdrachtsproces. Laat je dus goed adviseren. Onze adviseurs staan je graag bij in je financiële rapportering.

 

Kirsten Buermans
productmanager corporate finance

Diestsevest 32 bus 1 A | 3000 Leuven
016 24 64 68  |  0486 96 68 37  |  kirsten.buermans@sbb.be

“Een kwalitatieve financiële rapportering schept vertrouwen tijdens onderhandelingen” (Bron: SBB Accountants & Adviseurs)