Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Franchise over te nemen - ook via Overnamemarkt

Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam uit te baten. Meestal worden dergelijke contracten afgesloten voor een lange looptijd (5 tot 10 jaar).

Op Overnamemarkt.be vind je aanbiedingen van  supermarktketens, restaurants, krantenwinkels, keukenbouwers, interieurwinkels  die op zoek zijn naar zelfstandige uitbaters van hun vestigingen. Bekijk het overzicht met zulke aanbieidingen op Overnamemarkt.be  zoekterm franchise

Het komt ook voor dat een franchisenemer vóór de vervaldag  van de franchiseovereenkomst een nieuwe franchisenemer zoekt. Bij zulke overname van een franchise zijn dan 3 partijen betrokken : 1/ de franchisenemer die wenst te verkopen, 2/ de kandidaat overnemer = nieuwe franchisenemer 3/ de franchisegever.

Lees meer over deze vorm van overdracht  Franchise, een bijzondere vorm van handel... en dus extra aandachtspunten bij overdracht

Voor het gebruik van een franchiseformule betaalt de franchisenemer  verschillende vergoedingen aan de franchisegever. 

De  3 meest voorkomende vergoedingen zijn .

1. Start up fee of entree fee 
Dit is een eenmalige vergoeding die in rekening wordt gebracht voor zowel tijd als geld aan de franchisegever voor de ontwikkeling van de franchiseformule en het deel van de kosten voor het opstarten van je eigen vestiging. Deze fee is mogelijk niet van toepassing indien je een bestaande franchise overeenkomst overneemt.
 
2. Royalty, franchise fee, franchisevergoeding 
 Weerkerende vergoeding  voor permanente ondersteuning en begeleiding op commercieel en technisch gebied;  zoals het bepalen van de samenstelling van het productaanbod en het voorraadbeheer. Managementadvies over personeelsbeleid, administratie, financiering,  kan hier eveneens toe behoren.

Deze periodieke franchisevergoeding  wordt meestal uitgedrukt in een percentage van de omzet. 

3. Promotie 
Hét kenmerk van franchise is het centrale  promotiebeleid. Alle reclameactiviteiten vinden daarom centraal plaats.  Deze  kosten worden door  de franchisegever meestal integraal  doorberekend aan de franchisenemer. 

 

Het is  belangrijk dat er duidelijkheid  bestaat over het bedrag en de wijze van berekening die  de franchisegever wil ontvangen én wat de zaak voor de franchisenemer kan opbrengen. De beste waarborg voor continuïteit van de franchise uitbating is immers gebaseerd op een voordeel (winst) voor zowel de franchisegever- als de franchisenemer.

Onderstaand  enkele zaken op een rijtje die je ‘koopt’ als franchisenemer:

  • Naamsbekendheid
  • Merk
  • (mogelijkheid tot) Exclusiviteit voor een bepaalde regio
  • goede inkoopvoorwaarden door de aankoopkracht van de franchisegever
  • (ondersteuning bij) voorraadbeheer
  • Reclame, folders,  brochures -  ook via sociale media 
  • (ondersteuning bij) Formulieren en papierwerk
  • Training en opleiding
  • (ondersteuning bij) Management

Op basis van vergelijkbare uitbatingspunten voor franchise uitbatingen  kan je de kosten, potentiële opbrengsten  én risico’s dus tegen elkaar afwegen.

Aan jou de keuze of de prijs die ervoor wordt gevraagd,  het waard is. .

De sterkte van het merk én de naamsbekendheid die extra omzet en winst opleveren, zijn hierbij een belangrijke  factor. Vooral de aankoopmacht van een grotere franchisecentrale is de  hoogste troefkaart   bij de  keuze om  er franchisenemer te worden. 

Bekijk hier het aanbod over te nemen franchise op Overnamemarkt.be

 

Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies

Contacteer:

 

Guido Seghers

 

Guido Seghers

Manager NV Overnamemarkt

Willebroekkaai 37:

1000 Brussel

02 212 25 82

0495 59 81 19

unizo ondernemerslijn 02 21 22 678

 

 

 

 

 

Franchise over te nemen - ook via Overnamemarkt