Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam uit te baten. Meestal worden dergelijke contracten afgesloten voor een lange looptijd (5 tot 10 jaar).
Op Overnamemarkt.be vind je aanbiedingen van supermarktketens, restaurants, krantenwinkels, keukenbouwers, interieurwinkels die op zoek zijn naar zelfstandige uitbaters van hun vestigingen. Bekijk het overzicht met zulke aanbieidingen op Overnamemarkt.be zoekterm franchise
Het komt ook voor dat een franchisenemer vóór de vervaldag van de franchiseovereenkomst een nieuwe franchisenemer zoekt. Bij zulke overname van een franchise zijn dan 3 partijen betrokken : 1/ de franchisenemer die wenst te verkopen, 2/ de kandidaat overnemer = nieuwe franchisenemer 3/ de franchisegever.
Lees meer over deze vorm van overdracht Franchise, een bijzondere vorm van handel... en dus extra aandachtspunten bij overdracht
Voor het gebruik van een franchiseformule betaalt de franchisenemer verschillende vergoedingen aan de franchisegever.
De 3 meest voorkomende vergoedingen zijn .
1. Start up fee of entree fee
Dit is een eenmalige vergoeding die in rekening wordt gebracht voor zowel tijd als geld aan de franchisegever voor de ontwikkeling van de franchiseformule en het deel van de kosten voor het opstarten van je eigen vestiging. Deze fee is mogelijk niet van toepassing indien je een bestaande franchise overeenkomst overneemt.
2. Royalty, franchise fee, franchisevergoeding
Weerkerende vergoeding voor permanente ondersteuning en begeleiding op commercieel en technisch gebied; zoals het bepalen van de samenstelling van het productaanbod en het voorraadbeheer. Managementadvies over personeelsbeleid, administratie, financiering, kan hier eveneens toe behoren.
Deze periodieke franchisevergoeding wordt meestal uitgedrukt in een percentage van de omzet.
3. Promotie
Hét kenmerk van franchise is het centrale promotiebeleid. Alle reclameactiviteiten vinden daarom centraal plaats. Deze kosten worden door de franchisegever meestal integraal doorberekend aan de franchisenemer.
Het is belangrijk dat er duidelijkheid bestaat over het bedrag en de wijze van berekening die de franchisegever wil ontvangen én wat de zaak voor de franchisenemer kan opbrengen. De beste waarborg voor continuïteit van de franchise uitbating is immers gebaseerd op een voordeel (winst) voor zowel de franchisegever- als de franchisenemer.
Onderstaand enkele zaken op een rijtje die je ‘koopt’ als franchisenemer:
- Naamsbekendheid
- Merk
- (mogelijkheid tot) Exclusiviteit voor een bepaalde regio
- goede inkoopvoorwaarden door de aankoopkracht van de franchisegever
- (ondersteuning bij) voorraadbeheer
- Reclame, folders, brochures - ook via sociale media
- (ondersteuning bij) Formulieren en papierwerk
- Training en opleiding
- (ondersteuning bij) Management
Op basis van vergelijkbare uitbatingspunten voor franchise uitbatingen kan je de kosten, potentiële opbrengsten én risico’s dus tegen elkaar afwegen.
Aan jou de keuze of de prijs die ervoor wordt gevraagd, het waard is. .
De sterkte van het merk én de naamsbekendheid die extra omzet en winst opleveren, zijn hierbij een belangrijke factor. Vooral de aankoopmacht van een grotere franchisecentrale is de hoogste troefkaart bij de keuze om er franchisenemer te worden.
Bekijk hier het aanbod over te nemen franchise op Overnamemarkt.be
Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies
Contacteer:
Guido Seghers
Manager NV Overnamemarkt
Willebroekkaai 37:
1000 Brussel
02 212 25 82
0495 59 81 19