Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Hoe kleiner de onderneming, hoe uitdagender de overdracht

Het tijdig en goed voorbereiden van de verkoop van uw zaak is van groot belang om zo het beste resultaat bij verkoop te kunnen realiseren. Dit is extra belangrijk bij de verkoop van een kleine onderneming of eenmanszaak.

Een kleine onderneming heeft als extra risicofactor namelijk dat de zaak  vaak (te) sterk afhankelijk is  van 1 persoon: de zaakvoerder-eigenaar.   "Hoe kleiner de onderneming, hoe groter de afhankelijkheid van de zaakvoerder".  Als   ondernemer  heb je door de jaren heen langdurige relaties opgebouwd met klanten, leveranciers, partners  zoals bank(en) en overheden. Klanten komen vaak terug bij uw onderneming omdat ze een zeer persoonlijke relatie met u  hebben. Het is onzeker of alle klanten nog steeds terug komen indien er een andere ondernemer, de koper, aan het roer staat. Het draait hier om de vraag of klanten zaken doen met uw  onderneming of met uzelf.

Dikwijls zit het grootste deel van de specifieke kennis en knowhow bij de zaakvoerder-eigenaar.

Er zijn enkele stappen die genomen kunnen worden om dit risico voor een koper te beperken.

Aan boord blijven na de overname  Kopers vragen vaak aan de verkopende partij om na de overname voor een bepaalde periode aan te blijven om zo de overdracht te ondersteunen. Vaak is dit een periode van 6 maanden tot  1 jaar.

De overnamesom wordt in de praktijk vaak opgesplitst waarbij  een deel van de overnamesom wordt uitgesteld en  gekoppeld wordt aan toekomstige omzet en resultaat  van de onderneming.  Zulke regeling  wordt een earn-out genoemd. Indien de onderneming bepaalde doelen haalt, zoals vastgelegd in de koopovereenkomst, staat hier een  bijkomende betaling van de overnamesom tegenover. De earn-out zorgt ervoor dat u als verkoper van de onderneming gemotiveerd blijft  om na de verkoop van de onderneming zich in te blijven zetten voor een efficiënte overdracht. Dit biedt vertrouwen aan de koper. 

Indien de onderneming personeel tewerkstelt, kan u ruim vóór de beoogde verkoop de  specifieke kennis  overdragen aan sleutelfiguren binnen de onderneming,  Door meerdere  personeelsleden  te betrekken bij elk  klantencontact wordt de overdracht van de klantenportefeuille makkelijker gemaakt. Zo ervaren de  klanten dezelfde contactpersonen die ook na de overname nog in dienst zijn van de onderneming.

Overdracht van specifieke kennis en bevoegdheden is niet gemakkelijk 

Elke  ondernemer kan zich hierop voorbereiden door zulke  taken  over te dragen bij een periode van langere afwezigheid zoals de  vakantie. 

Hoe kleiner de onderneming, hoe uitdagender de overdracht

Daarom heeft UNIZO een begeleidingstraject voor  Advies op maat voor overlaters van een kleine onderneming

Klik hier voor meer informatie over het begeleidingstraject "Advies op maat voor overlaters van een kleine onderneming"

 

Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies

Contacteer:

Guido Seghers

 

Guido Seghers

Manager NV Overnamemarkt

Willebroekkaai 37

1000 Brussel

02 212 25 82

0495 59 81 19

guido.seghers@overnamemarkt.be

 

Hoe kleiner de onderneming, hoe uitdagender de overdracht