Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Hoe uw bedrijfsoverdracht optimaal voorbereiden? praktijkervaring van Da Vinci Corporate finance

Het beloven drukke tijden te worden op de fusie- en overnamemarkt gezien vele ‘babyboomers’ voor een nakende bedrijfsoverdracht staan tijdens de komende vijf à tien jaar.  De opvolging & overdracht van een bedrijf tijdig voorbereiden is dan ook een essentieel onderdeel tot succes.  Dat dit eveneens een emotioneel beladen proces is, staat buiten kijf.  Er bestaan dan ook nogal wat misverstanden. Bijna elke bedrijfsleider heeft wel ergens een ‘buikgevoel’ wat de waarde van zijn onderneming zou zijn.  Vaak beantwoordt dit echter niet aan de realiteit en wordt de waarde van de zaak overschat.  Dit komt ook omdat bij koper en verkoper totaal andere motieven meespelen.  Het laten uitvoeren van een professionele waardebepaling en overdrachtsplan door een gespecialiseerde adviseur is de eerste goede stap in dit proces.  Deze oefening brengt direct meer objectiviteit in de gesprekken.  De bewezen rendementen uit het recente verleden en terugbetalingscapaciteit blijven hierbij van doorslaggevend belang.  Een goede voorbereiding blijft echter essentieel en kan de toekomstige waarde eveneens serieus verhogen.  Welke tastbare en minder tastbare zaken  werken ‘waardeverhogend’? Hierbij alvast enkele aandachtspunten:


Maak uzelf ‘misbaar’ als zaakvoerder/bedrijfsleider


Uw bedrijf wordt zo goed als onverkoopbaar indien de zogenaamde pater familias zowat alles regelt binnen de onderneming.  Wanneer alle werknemers maar in één richting kijken bij elke beslissing die genomen moet worden, is er vaak een probleem.   Idealiter installeert de bedrijfsleider een managementteam rondom zich waar de kerntaken gedelegeerd worden en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid krijgt (zoals bijvoorbeeld sales en marketing, productie, financiën,...).  Weet dat voor een potentiële overnemer de continuïteit van het bedrijf van primordiaal belang is.  Hij zal zich confortabeler voelen indien er een team van competente mensen achter het roer staat in plaats van één enkele leider.


Probeer zo veel mogelijk geschreven overeenkomsten met klanten, leveranciers te maken en probeer een te grote concentratie te vermijden


Door de jarenlange relaties met bestaande klanten en leveranciers wordt het nogal eens vergeten of ziet men de noodzaak niet meer in om goede geschreven contracten te hebben waarin overeengekomen mondelinge afspraken bevestigd zijn.  Op zich misschien een nutteloze inspanning voor de huidige bedrijfsleider gezien een jarenlange vertrouwensband is opgebouwd maar essentieel voor een kandidaat-overnemer omdat deze zoveel mogelijk de bestaande relaties zal willen bestendigen en verderzetten.  Een eigenaarswissel mag geen negatief effect hebben op bestaande contacten.  Het spreekt natuurlijk voor zich dat een sterke afhankelijkheid van één enkele leverancier of klant nadelig werkt bij een mogelijke verkoop gezien dit het risicoprofiel van de onderneming vergroot.  Streef daarom een goede spreiding na.


Minimaliseer uw werkkapitaalbehoefte


Hernegotieer uw contracten met bestaande leveranciers en klanten in zoverre dit de commerciële relatie uiteraard niet schaadt.   Probeer de tijd om uw leveranciers te betalen te verlengen en probeer de inningsperiode van uw klanten zo kort mogelijk te houden door bijvoorbeeld kortingen voor contante betaling te voorzien.  Men kan ook afwegen of het nuttig kan zijn de debiteurenadministratie uit te besteden aan een gespecialiseerd kantoor.  Dikwijls doet het al wonderen om uw administratie tijdig te controleren en op te volgen en zo standaardprocedures in te voeren bij niet tijdige betalingen.  Des te kleiner uw behoefte aan werkkapitaal, des te groter het bedrag op de rekening van het bedrijf zal zijn en bijgevolg, des te hoger de overnamewaarde.


Maak uw balans ‘schoon’, laat rendement zien en zonder overtollige niet-bedrijfsgebonden activa af


Het komt vaak voor, met overtollige liquide middelen die het bedrijf niet echt nodig heeft voor zijn dagdagelijkse operaties, werden één of meerdere beleggingseigendommen aangekocht.  Dit is misschien (fiscaal) interessant voor een bedrijf in going concern  met één en dezelfde aandeelhouder, maar naar aanleiding van een overdracht zorgt dit echter enkel maar voor problemen.  Een overnemer is niet geïnteresseerd in niet-bedrijfsgebonden activa en zal liefst een zuivere balans willen zien met enkel de noodzakelijke activa nodig voor de operationele activiteiten.  Idealiter zit zelfs het bedrijfsvastgoed niet samen in één vennootschap waar de operationale activiteiten plaatsvinden.   Probeer ook zo veel mogelijk de werkelijke rendementen te laten zien en elimineer eventuele overdreven privékosten.  Een bedrijf met stabiele, en liefst nog stijgende, kasstromen werkt waardeverhogend en geeft vertrouwen.
Het moge duidelijk zijn, dit zijn niet allemaal zaken die op 6 maanden rechtgezet kunnen worden.  De praktijk leert ons dat een goede voorbereiding tot verkoop één tot drie en zelfs wel vijf jaar kan duren.  Vandaar kunnen we alleen maar aanraden hier tijdig werk van te maken.
Heeft u al nagedacht over uw overdrachtsplan?  Praat er met ons over in vertrouwen.


Copyright –
Kris Van Deun
Managing Partner DaVinci Corporate Finance

Hoe uw bedrijfsoverdracht optimaal voorbereiden? praktijkervaring van Da Vinci Corporate finance