Sinds vorige maand is het weer een beetje ‘business as usual’. Nog niet helemaal als ‘usual’ echter want er zijn nog heel wat extra veiligheidsmaatregelen en beperkingen van kracht.
Het runnen van uw horecazaak loopt dan ook vast nog niet zoals voor de coronacrisis. Laat ons vooral positief blijven en hopen dat we snel weer naar het ‘gewone normaal’ van voor deze pandemie kunnen terugkeren.
Iedereen – zowel u als horeca-uitbater als de consument – hoopt dat de horeca binnenkort weer inderdaad mag opereren zoals tijdens het pre-coronatijdperk.
De geleidelijke heropening van de horeca is op zich geen slechte zaak. Zo beschikt u immers over de nodige tijd om uit te zoeken hoe u zo efficiënt mogelijk weer ‘normaal’ aan de slag kan.
Of zit u eerder boordevol plannen om in een andere sector actief te worden?
Ook in dat geval lijkt het aanwezen om eerst uw klanten opnieuw de vertrouwde horecabelevenis te bezorgen alvorens een overnemer voor uw café of restaurant te zoeken. Dit zullen uw klanten ook van u verwachten. Heeft u al maatregelen genomen om uw horecazaak opnieuw coronaproof te openen ? Ook goed, want ook daar zullen uw klanten op rekenen.
Denk eraan dat een overnameproces bijna altijd langer duurt dan gepland
Een advertentie op Overnamemarkt.be wordt standaard geplaatst voor een periode van 3 maanden. Alvorens uw advertentie (bedrijfsprofiel) online komt, zijn er reeds minimaal 2 fasen doorlopen.
De beslissing tot overdracht is geen eenvoudige beslissing.
Een voornemen tot verkoop van uw zaak valt niet uit de lucht. Is een overdracht aan uw kinderen of familie mogelijk? Hebt u personeel dat mogelijk geïnteresseerd is in een overname ? (= MBO - management buy out) Een strategische verkoop aan een sectorgenoot of concurrent vergt een bijzondere aanpak.
Voor een overdracht aan een derde, (nog) niet gekende kandidaat-koper, is het overnameplatform overnamemarkt.be een logische stap.
Voornaamste stap is het vastleggen van de verkoopstrategie.
Daarna volgt de waardebepaling en het plannen van de transactie.
Fase 1 Voorbereiding tot verkoop aan een derde partij
Bent u en uw bedrijf klaar voor de overdracht ?
- Staat de administratie op orde ?
- Zijn de jaarrekeningen beschikbaar ? eventueel tussentijdse cijfers ?
- Wat zal er verkocht worden ? Gaat het om een eenmanszaak of vennootschap? Overdracht aandelen of handelszaak? Wat met het vastgoed ? Kan het handelshuurcontract eenvoudig worden overgedragen? Bent u eigenaar van het pand? Wil u dit gelijktijdig verkopen of verhuren aan de nieuwe uitbater?
- Welke overnameprijs wilt u minimaal ? Waarop is dit bedrag gebaseerd?
- Welke rol wil u concreet opnemen tijdens en na de bedrijfsoverdracht?
- Wie zal de transactie begeleiden? Uw boekhouder ? een gespecialiseerde overnamebemiddelaar?
- Doe beroep op UNIZO bedrijfsoverdracht
- Op basis van onze ervaringen met dit begeleidingstraject Advies op maat voor overlaters van een kleine onderneming neemt de basisanalyse en de waardebepaling algauw 4 tot 6 weken in beslag.
Het opstellen van het bedrijfsprofiel, het samenstellen van het informatiebundel, het opvragen van nodige documenten en attesten neemt eveneens vaak enkele weken in beslag.
Fase 2. Gesprekken met kandidaat overnemers
Zodra uw advertentie met aankondiging van verkoop van uw zaak online staat op overnamemarkt.be, zullen kandidaat kopers rechtstreeks contact nemen via het contactformulier.
Tijdens deze periode komt het erop aan om geïnteresseerde kandidaten te screenen, het voeren van de kennismakingsgesprekken, begeleiden van bezoeken aan uw zaak en het ontvangen van eventuele biedingen.
Het aantal gesprekken met (ernstige) kandidaat overnemers is vanzelfsprekend afhankelijk van het aantal reacties op het gepubliceerde bedrijfsprofiel.
Publicaties op Overnamemarkt.be worden iedere 3 maanden geëvalueerd.
Fase 3. Exclusieve onderhandelingen
Na het voeren van de eerste gesprekken starten de onderhandelingen met de partij(en) die het beste aanbod deden.
Neem 2 à 6 weken om via exclusieve onderhandelingen is tot een finaal akkoord te komen.
Fase 4. Afronding
Zorg voor een duidelijke koop/verkoopovereenkomst. Eventueel met een aantal opschortende voorwaarden zoals het verkrijgen van de nodige financiering door de overnemer.
Als we alle fasen bij elkaar optellen komen we uit op een te verwachten totaal tijdsbestek voor een bedrijfsoverdracht tussen de 9 en 12 maanden, of langer.
Vandaar het belang om tijdig met de voorbereiding van uw geplande overdracht te starten.
Denk eraan dat door de coronapandemie een aantal zaken zijn gewijzigd :
Mensen hebben noodgedwongen geleerd om ook thuis te genieten. Ze hebben afhaalgerechten en bezorgmaaltijden ontdekt. Hierdoor is het belangrijk om uw klanten opnieuw een unieke beleving in uw horecazaak aan te bieden. Bied uw klanten net dat ietsje meer zodat ze een bezoek aan uw zaak verkiezen boven een andere. Dit betekent voor u als horecaondernemer een extra inspanning - die zich zeker zal vertalen in meer bezoekers en meer interesse door mogelijke kandidaat overnemers.
In deze bijzondere omstandigheden is het meer dan ooit het moment om uw horecazaak te (blijven) runnen zoals iedere handelszaak en dit met het oog op een optimaal voorbereide bedrijfsovername.
=> met een bijzonder oog op visibiliteit en een duurzaam resultaat.
Bekijk hier +150 horecazaken die via Overnamemarkt.be te koop worden aangeboden
Bekijk hier +50 restaurants die via Overnamemarkt.be te koop worden aangeboden
Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies
Contacteer:
Guido Seghers
Manager NV Overnamemarkt
Willebroekkaai 37:
1000 Brussel
02 212 25 82
0495 59 81 19