Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Horeca-zaak verkopen ? - Geef voorrang aan een succesvolle heropstart en bereid de overdracht goed voor

Sinds vorige maand is het weer een beetje ‘business as usual’. Nog niet helemaal als ‘usual’ echter want er zijn nog heel wat extra veiligheidsmaatregelen en beperkingen van kracht.
Het runnen van uw horecazaak loopt dan ook vast nog niet zoals voor de coronacrisis. Laat ons vooral positief blijven en hopen dat we snel weer naar het ‘gewone normaal’ van voor deze pandemie kunnen terugkeren.
Iedereen – zowel u als horeca-uitbater als de consument – hoopt dat de horeca binnenkort weer inderdaad mag opereren zoals tijdens het pre-coronatijdperk.

De geleidelijke heropening van de horeca is op zich geen slechte zaak. Zo beschikt u immers over de nodige tijd om uit te zoeken hoe u zo efficiënt mogelijk weer ‘normaal’ aan de slag kan.

Of  zit u eerder boordevol plannen om in een andere sector actief te worden?

Ook in dat geval lijkt het aanwezen om eerst uw klanten opnieuw  de vertrouwde  horecabelevenis te bezorgen alvorens een overnemer voor uw café of restaurant te zoeken. Dit zullen uw klanten ook van u verwachten. Heeft u al maatregelen genomen om uw horecazaak opnieuw  coronaproof te openen ? Ook goed, want ook daar zullen uw klanten op rekenen.

Denk eraan dat een overnameproces bijna altijd langer duurt dan gepland

Een advertentie op Overnamemarkt.be wordt standaard geplaatst voor een periode van 3 maanden.  Alvorens uw advertentie (bedrijfsprofiel) online komt, zijn er reeds minimaal 2 fasen doorlopen.

De beslissing tot overdracht is geen eenvoudige beslissing.

Een voornemen tot verkoop van uw zaak  valt niet uit de lucht. Is  een overdracht aan uw kinderen of familie mogelijk? Hebt u personeel dat mogelijk geïnteresseerd is in een overname ? (= MBO - management buy out) Een strategische verkoop aan een  sectorgenoot of  concurrent vergt een bijzondere aanpak.

Voor een overdracht aan een derde, (nog) niet gekende  kandidaat-koper, is het overnameplatform overnamemarkt.be een logische stap.

Voornaamste  stap is het vastleggen van  de verkoopstrategie.

Daarna volgt  de waardebepaling en het plannen van de transactie.

Fase 1 Voorbereiding tot verkoop aan een derde partij

Bent u en uw bedrijf klaar voor de overdracht ?

  • Staat de administratie op orde ?
  • Zijn de jaarrekeningen beschikbaar ? eventueel tussentijdse cijfers ?
  • Wat zal er verkocht worden ? Gaat het om een eenmanszaak of vennootschap? Overdracht aandelen of handelszaak? Wat met het vastgoed ? Kan het handelshuurcontract eenvoudig worden overgedragen? Bent u eigenaar van het pand?  Wil u dit gelijktijdig verkopen of verhuren aan de nieuwe uitbater?
  • Welke overnameprijs wilt u  minimaal ? Waarop is dit bedrag gebaseerd? 
  • Welke rol wil u concreet opnemen tijdens en na de bedrijfsoverdracht?
  • Wie zal de transactie begeleiden? Uw boekhouder ? een gespecialiseerde overnamebemiddelaar? 
  • Doe beroep op UNIZO bedrijfsoverdracht 
  • Op basis van onze ervaringen met dit begeleidingstraject Advies op maat voor overlaters van een kleine onderneming neemt de basisanalyse en de waardebepaling  algauw 4 tot 6 weken in beslag.

Het opstellen van het bedrijfsprofiel, het samenstellen van het informatiebundel, het opvragen van nodige documenten en attesten neemt eveneens vaak enkele weken in beslag.


Fase 2. Gesprekken met kandidaat overnemers

Zodra uw advertentie met aankondiging van verkoop van uw zaak  online staat op overnamemarkt.be, zullen kandidaat kopers rechtstreeks contact nemen via het contactformulier.
Tijdens deze periode  komt het erop aan om  geïnteresseerde  kandidaten te screenen, het voeren van de kennismakingsgesprekken, begeleiden van bezoeken aan uw zaak  en het ontvangen van eventuele biedingen.
Het aantal gesprekken met  (ernstige) kandidaat overnemers is vanzelfsprekend afhankelijk van het aantal reacties op het gepubliceerde bedrijfsprofiel.

Publicaties op Overnamemarkt.be worden iedere 3 maanden geëvalueerd.

Fase 3. Exclusieve onderhandelingen
Na het voeren van de eerste gesprekken starten de onderhandelingen met de partij(en) die het beste aanbod deden.
Neem 2 à 6 weken om via  exclusieve onderhandelingen is tot een finaal akkoord te komen.

Fase 4. Afronding
Zorg voor een duidelijke  koop/verkoopovereenkomst. Eventueel met een aantal opschortende voorwaarden zoals het verkrijgen van de nodige financiering door de overnemer.
 

Als we alle fasen bij elkaar optellen komen we uit op een te verwachten totaal tijdsbestek voor een bedrijfsoverdracht  tussen de 9 en 12 maanden, of langer.

Vandaar het belang om tijdig met de voorbereiding van uw geplande overdracht te starten.

Denk eraan dat  door de coronapandemie  een aantal zaken zijn gewijzigd :


Mensen hebben noodgedwongen geleerd om ook thuis te genieten. Ze hebben  afhaalgerechten en bezorgmaaltijden ontdekt. Hierdoor is het belangrijk om uw klanten opnieuw een unieke beleving in uw horecazaak aan te bieden. Bied uw klanten net dat ietsje meer zodat ze een bezoek aan uw zaak verkiezen boven een andere. Dit betekent voor  u als horecaondernemer een extra inspanning -  die zich zeker zal vertalen in meer bezoekers en meer interesse door mogelijke kandidaat overnemers.


In deze bijzondere omstandigheden is het meer dan ooit het moment om uw horecazaak te (blijven) runnen zoals iedere handelszaak en dit met het oog op een optimaal voorbereide bedrijfsovername. 

=> met een bijzonder oog op visibiliteit en  een duurzaam resultaat.

 

Bekijk hier +150  horecazaken die via Overnamemarkt.be te koop worden aangeboden

Bekijk hier +50 restaurants die via Overnamemarkt.be te koop worden aangeboden 

 

Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies

Contacteer:

 

Guido Seghers

 

Guido Seghers

Manager NV Overnamemarkt

Willebroekkaai 37:

1000 Brussel

02 212 25 82

0495 59 81 19

unizo ondernemerslijn

 

Horeca-zaak verkopen ?  -  Geef voorrang aan een succesvolle heropstart en bereid de overdracht goed voor