Overnamebemiddelaars hebben niet meer dezelfde rol als vroeger. De beste kansen op een succesvolle matching tussen kopers een verkopers van KMO's liggen vaak buiten de platgetreden paden.
Een succesvolle aanpak vereist dan ook een continue en systematische zoektocht naar overnamekansen in een veel bredere markt. Snelheid, flexibiliteit en marktkennis zijn daarbij essentieel.
Voor overname-professionals heeft de eerste digitaliseringsgolf via overnameplatformen ertoe geleid dat er een beter overzicht is en meer toegankelijkheid is van de betrokken partijen: kandidaat-kopers en verkopers. Professionals die erin slagen snel opportuniteiten te ontdekken en evalueren, kunnen sneller de juiste deals vinden en zo de concurrentie voorblijven.
Hoe groot is je eigen netwerk?
In het verleden was het zoeken naar deals zeer tijdsintensief en beruste vooral op een sterk netwerk: Sterke en betrouwbare relaties met investeringsbanken, dealteams bij traditionele ondernemersbanken en andere bemiddelaars waren essentieel. Wie op de hoogte wilde blijven van nieuwe opportuniteiten, bezocht met de regelmaat van een klok nationale en internationale beurzen en conferentie. Toegang tot echte "dealmakers" is nog steeds beperkt. voor individuele overnamebemiddelaars. Grotere, gerenommeerde bedrijven krijgen meestal voorrang. De snelheid en kwaliteit van de informatiestroom kan beter. Zelfs voor insiders blijft de hoeveelheid kansen op een deal afhankelijk van de grootte van hun netwerk. Onnauwkeurige geruchten sturen dealmakers vaak de verkeerde kant op. Het resultaat? Kostbaar tijdverlies.
Vanaf 2015 zien we dat de digitalisering radicaal verandering brengt in de werking van overnamemakelaars en aanverwante diensten. Sommige trends zijn te danken aan de verschuiving naar online. Zo heeft de overvloed aan bedrijfsinformatie op het internet gezorgd dat handelsbeurzen en conferenties minder belangrijk zijn geworden, terwijl deze eerder essentieel waren om nakende deals op het spoor te komen.
Recente evoluties van de overnamemarkt
Binnen de overnamemarkt zijn er verschillende ontwikkelingen die voor een verandering van aanpak hebben gezorgd. M&A is niet meer enkel een zaak van grotere "corporate" bedrijven. Ze zijn een integraal onderdeel van de groeistrategie van steeds meer bedrijven geworden, ook voor KMO's. Of het doel nu is om nieuwe technologieën binnen te halen of om een nieuw businessmodel te ontwikkelen via sector- of grensoverschrijdende overnames, de motieven zijn diverser geworden. Groeien via opeenvolgende overnames komt steeds vaker voor en biedt enorm potentieel om de concurrentie de loef af te steken. Met deze nieuwe benadering voor capaciteitsuitbreiding is het van vitaal belang om de zoektocht naar potentiële overnamekandidaten te verbreden.
Bedrijven verkennen alle routes om zich sneller aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen in hun markt. Niet-traditionele oveernamestructuren zoals joint ventures, corporate venturing en partnerships winnen terrein. Deze structuren maken het traditionele M&A-proces nog complexer. Het wordt de komende jaren steeds belangrijker om de unieke voordelen van deze structuren te gebruiken om succesvol te zijn.
Screening van potentiële overnamekandidaten krijgt steeds vaker een strategische invulling waarbij diepgaand begrip van het bredere ecosysteem steeds belangrijker is. Het ontwikkelen van deze marktkennis is de enige manier waarop M&A-professionals in de huidige wereld van fusies en overnames het veerschil kunnen maken.
Een nieuwe manier om deals op te sporen
Online overnameplatformen zoals Overnamemarkt bieden realtime-toegang tot een groot aantal partijen tegelijk. Ze bieden M&A-professionals een veel grotere pool van potentiële overnamekandidaten dan de traditionele aanpak. Dit schept mogelijkheden met partijen die eerder onopgemerkt zouden zijn gebleven. Het is niet langer nodig om continu in contact te blijven met alle professionals in de sector. Online platforms zorgen voor een proactieve aanpak. Wat wilt u (ver)kopen en welk voordeel biedt u aan?
Dat betekent niet dat de menselijke rol in het overnameproces onderschat moet worden. Die zal ook in de toekomst cruciaal blijven. De juiste technologie geeft dealmakers echter meer armslag en voorziet in gerichte, nauwkeurige informatie waarop direct kan worden ingespeeld.
OvernameMarkt.be, een initiatief van UNIZO, is het referentie online overnameplatform in Vlaanderen waar overlaters, kandidaat-overnemers en overnamebegeleiders elkaar online ontmoeten.
OvernameMarkt.be is een open site waar kandidaat-overlaters hun bedrijfsprofiel anoniem publiceren ten behoeve van kandidaat-overnemers met het oog op een bedrijfsovername.
De kortste weg tussen overnemers en overlaters
+ 500 overname opportuniteiten in Vlaanderen en Brussel
24/7 beschikbaar
Experten begeleiding overname bedrijf: overnameadviseurs, overnamebemiddelaars, worden vermeld onder de rubriek overnamebegeleiders
Overnamebegeleiders adviseren de ondernemer(s) bij het bepalen van de waarde van hun zaak, het opmaken van het bedrijfsprofiel, het plaatsen ervan op Overnamemarkt.be, het samenstellen van het informatiebundel en bemiddelen bij de onderhandelingen met kandidaat-kopers tot de volledige afwikkeling van de bedrijfsoverdracht.
Bezoekers van de site kunnen selecties maken per expertisedomein, per locatie (= provincie) en per beroepsgroep (accountants, advocaten,..., overnamebemiddelaars, etc.)
Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies
Contacteer:
Guido Seghers
Manager NV Overnamemarkt
Willebroekkaai 37:
1000 Brussel
02 212 25 82
0495 59 81 19
