Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Bedrijf overlaten of overnemen? Zo overtuig je kopers of investeerders ! 6 onderdelen van een overtuigend ondernemingsplan

Naast een blauwdruk van je business straalt een ondernemingsplan uit wie je als ondernemer bent en de koers die je vaart.

Dus wil je je zaak overlaten of zoek je kapitaal om een overname te doen: een gefundeerd businessplan is een onmisbaar instrument.

In je ondernemings- of businessplan stippel je je strategie uit: wat wil je realiseren met je zaak op korte en lange termijn, hoe ga je die doelstellingen concreet waarmaken, welke investeringen heb je hiervoor nodig, enzovoort.

En voor wie overnameplannen koestert: hoe past een acquisitie in dit plaatje? Zo’n plan staat niet in steen gebeiteld. Door het geregeld up-to-date te houden en met nieuwe inzichten te voeden, maak je er een echt managementinstrument van.

6 onderdelen van een overtuigend ondernemingsplan 

1.    De introductie: teasen en inspireren is de boodschap


Deze beknopte samenvatting geeft de essentiële elementen weer van je bedrijf, je doelen en hoe je die realiseert. Maak er een wervende en vooral inspirerende pagina van, die zin geeft om verder in de details van je plannen te duiken. Wist je trouwens dat potentiële kopers of kapitaalverschaffers hun beslissing al vormen op basis van deze introductie? Ga er dus niet te licht over.

2.    De ondernemers: je dreamteam voor de toekomst


Heb je een zaak met personeel? Stel het team met de kernfuncties in je onderneming voor. Leg de nadruk op rolverdeling binnen de ploeg en speel de complementariteit van de teamleden uit. Als overlater is het belangrijk dat je een potentiële overnemer een beeld geeft van de aanwezige skills en competenties, werkervaring en knowhow. Ook in de toekomst zullen die immers het succes van de onderneming blijven bepalen.

3.    De onderneming: het cv van je zaak


Wat heb je al allemaal gerealiseerd? Welke projecten zitten in de pijplijn? Hoe en met wie ga je die waarmaken? Hoe past de overname hierin? Met het antwoord op deze vragen kom je tot je missie en toekomstvisie, en formuleer je je bedrijfsstrategie. Omschrijf zo gedetailleerd mogelijk wat je activiteiten inhouden, hoe je successen boekt en welke processen je daarvoor hanteert.

4.    Het marketingplan: hoe je je aanbod in de markt zet


In deze rubriek leg je uit hoe je met je product of dienst omzet genereert. Aan de hand van een marktanalyse geef je een potentiële koper of investeerder inzicht in je marktsegmenten en bijbehorende klantennoden, aankomende trends, je concurrentieveld, enzovoort. Ook een SWOT-analyse mag niet ontbreken om het toekomstige potentieel van je producten en/of diensten duidelijk te maken.  

5.    Juridische en andere aandachtspunten: de kleine lettertjes


Hier hoort alles thuis wat een invloed heeft of kan hebben op de toekomstige business. Denk maar aan de vernieuwing van bepaalde vergunningen of certificaten, lopende en aankomende subsidiedossiers, verzekeringen …

 

6.    Financieel plan: je verdienmodel ontleed


Het financiële luik is zonder meer het hart van je businessplan. Op basis van de info in deze rubriek – de balans, de resultatenrekening, geprojecteerde omzet … – krijgt een potentiële koper of kapitaalverschaffer inzicht in je verdienmodel en de kosten die verbonden zijn aan je activiteiten. Begroot je verwachte inkomsten en uitgaven voor de komende drie jaar en geef ook aan in welke mate er liquiditeit beschikbaar is voor toekomstige investeringen.

Met een goed doordacht en up-to-date businessplan heb je dus een echte roadmap in handen voor je onderneming. Tegelijk is het het ideale visitekaartje voor potentiële overnemers of kapitaalverstrekkers. Geloofwaardigheid is dan ook van cruciaal belang. Want hoe ambitieus je plannen ook zijn, ze moeten vooral uitblinken in haalbaarheid op basis van objectieve data en realistische assumpties.

Het multidisciplinair SBB team staat voor je klaar om je te ondersteunen.

Neem vrijblijvend contact op met een SBB-kantoor in je buurt.

 

 

Marleen De Win

Marleen De Win
Productmanager KMO


SBB Accountants & Adviseurs
Diestsevest 32A bus 1 | 3000 Leuven
+32 16 24 64 67 | 

corporatefinance@sbb.be
Volg ons:            www.sbb.be

 

Bedrijf overlaten of overnemen? Zo overtuig je kopers of investeerders !  6 onderdelen van een overtuigend ondernemingsplan