CEO KBC Groep en manager van het jaar, Johan Thijs geeft tips bij de overdracht van uw familiebedrijf.
Lees ook de transcriptie van deze korte video (3 min)
Ik krijg regelmatig de vraag waarom de overdracht van een familiebedrijf zo moeilijk en heel vaak een heel belastend proces is.
Wel er zijn honderden redenen waarom dat niet zo evident is en waarom dit inderdaad in de
praktijk de nodige voorbereiding, soms gedurende jaren, vergt.
Laat er mij 'ns een paar aanhalen :
Het overlaten van een bedrijf is vaak een emotioneel proces: de eigenaren hebben jaren;decennia gewerkt om het bedrijf uit te bouwen en met plots dat bedrijf overlaten aan
mogelijk zijn opvolgers in zijn familie maar ook mogelijks aan een derde.
Een ander element daarbij is is de vraag of de strategie nog helemaal op vandaag
afgestemd is op wat het morgen gaat geven. Anders uitgedrukt : Is het verdienmodel
van vandaag nog wel het model van morgen? en heel vaak zien we ook dat de overlater ervan overtuigd is dat het inderdaad zo is en dat de overnemer mogelijks toch een ander beeld op heeft.
Wat dragen we precies over? Dragen we het eigendom over?
of dragen we gewoon een maatschappelijke, management-technische model over ?
Al die vragen moeten heel goed geanalyseerd worden, heel goed voorbereid
worden en nagekeken of we de juiste overdacht doen op een juridisch juiste manier, op
een fiscaal juiste manier en uiteraard op een financieel de juiste manier en
dat al die bronnen heel netjes op elkaar zijn afgestemd.
Als ik nu nog eens eentje er zo uithalen en iets dieper in detail bekijken
dan is het bijvoorbeeld : is het strategisch werking van het bedrijf vandaag afgestemd op dat van de toekomst ? Wel, ook dat is geen eenvoudige maar als ik daar en een tip mag meegeven ook hoe ik er persoonlijk altijd naar kijk.
Als je ernaar kijkt, kijk eens naar je omgeving
Hoe evolueert uw omgeving ? De omgeving uiteraard waar je vandaag alle dagen business in doet als die omgeving helemaal anders aan 't gaan is, is het dan nog wel zo dat wat we vandaag aan het doen zijn - en wat succesvol is - morgen nog altijd succesvol is, of moet je dat dan anders bekijken: vereenvoudigen en vanuit die vereenvoudigde stelling een nieuwe business model uitbouwen.
Laat ons dat wat minder abstract maken:
Kijk eens naar wat UBER gedaan heeft met het hele
transportbedrijf ,met het hele taxibedrijf. UBER heeft gekeken naar taxibedrijven
zoals die vandaag zijn. In essentie is dat transport van a naar b (punt)
Wat ze erbij gedaan hebben; Wij allemaal lopen tegenwoordig al rond met een
smartphone in onze zakken en die smartphone die zijn de signaal uitzendt door degenen die met auto rondrijdt en door degenen die wilt weg gebracht worden
Wel, wat UBER gedaan heeft is a naar b transporteren op basis van de
signalen brengen we die twee samen en al de rest is geschiedenis.
Met een andere woorden wat ik zeg is
Kijk eens wat er buiten allemaal gebeurt
Kijk eens wat er in uw bedrijven de essentie is
en dan UBER -ize your business
als je daardoor geraakt en verbindt
alle puntjes met elkaar tot een gepaste cirkel
wel dan geldt de transitie van een
familiebedrijf en de overdracht van een
familiebedrijf tot een succesformule
Bron : VKW Familiebedrijven
https://familiebedrijven.vkwlimburg.be/2019/05/manager-van-het-jaar-johan-thijs-ceo.html