Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Innoveren, verduurzamen en een goede werksfeer zorgen voor succes (Bron: Louis Schoofs)

Louis Schoofs schrijft boek over het succes in familiebedrijven doorheen de generaties “Innoveren, verduurzamen en een goede werksfeer zorgen voor succes” GVA 24 oktober 2023

Louis Schoofs schreef een bijzonder interessant boek over de evolutie van de kmo en het familiebedrijf in Vlaanderen.

Verschillende sterke persoonlijkheden nemen het woord om de ontwikkeling van hun familiebedrijf te schetsen, van Schoenen Torfs over BOSS paints, Dox interieur tot DigitalMind: persoonlijkheden die – van interview tot interview – beschrijven hoe ze opkwamen voor hun eigen ideeën en visie, en met het allergrootste respect voor de traditie van de (groot)ouders toch aanvoelden dat het bedrijf een andere kant op moest.

Om de overgang van de ene generatie naar de andere succesvol te begeleiden, heeft Louis Schoofs onophoudelijk gehamerd op het gegeven verbinding: verbinding van de medewerkers, van familieleden onderling en – last but not least – van het bedrijf met zijn klanten.

In het boek worden de diepste zielenroerselen van het ondernemerschap aangeraakt: de mogelijke angsten bij een familiale overdracht, de zware financiële beslissingen, de soms moeilijke work-lifebalance, de twijfels over de opvolging ... Ook Charlotte Schoofs deelt haar ervaringen over hoe het voelt om in het familiebedrijf van haar vader te stappen.

En natuurlijk als kers op de taart: een interview met Louis Schoofs zelf, over de manier waarop hij vanuit Consensio bvba het landschap van de kmo's in Vlaanderen heeft zien veranderen en wat echt speelt bij overdrachten.

 


OVER HET BOEK
Wouter Torfs (CEO Schoenen Torfs, voorzitter van het centrum Algemeen Welzijnswerk), Inge Nuyens ( zaakvoerder Interieur Dox), Lawrence Vechter ( zaakvoerder versmarkt Van Eccelpoel), Toon Bossuyt (CEO Boss Paints), De Plus++ makelaars met hun uniek verzekeringsconcept naar de klanten. Maar ook de zorgsector heeft haar getuigenissen Luc Seuntjes ( huisarts van het jaar ), Raf Bronselaer ( directie Mederi en oprichter Leeshuus en Will Vertongen ( directie Mederi en oprichter Thomashuizen). Maar ook ongekende parels als Minne Warmebol ( oprichter Buurman ) koffie juf   Peggy….en vele anderen.


Wat vertellen zij over waarden gedreven en innovatief ondernemen?
Dit boek bundelt 36 interviews met zaakvoerders van kleine en middelgrote, meestal familiale ondernemingen. Zij brengen getuigenissen over hun enthousiaste, angsten bij de overdracht en onzekerheid bij de verandering van de organisatie. Maar ook het persoonlijk en familiale aspect van ondernemerschap komt aan bod; de relatie met de vorige generatie, de veranderingen die zij doorvoeren, hoe zij terugkijken naar hun kinderjaren en veel meer.


Je kan het boek bestellen bij Consensio, stuur een mail naar
team@consensio.be 34.99 € (verzending inbegrepen), of bij Lannoo  Campus

of maak gebruik van deze link

https://www.consensio.be/publicaties/getuigenissen-de-evolutie-van-de-kmo-in-vlaanderen-in-37-verhalen/

OVER LOUIS SCHOOFS
Louis Schoofs studeerde sociologie, filosofie, sociaal-cultureel werk en gestalte therapie
Louis  is oprichter en voorzitter van Consensio, dat familiale KMO’s strategisch begeleidt naar new business. Hij ondersteunde talrijke ondernemingen in hun toekomstpad, waaronder Torfs, Max Havelaar en Bos Paints. Vandaag begeleidt hij strategisch de innovatieve makelaars groep Plus++ en is hij voorzitter van de raad van bestuur van de makelaarsgroep Plusassur en verschillende familiale ondernemingen en socio-culturele instellingen o.a. De Warande Turnhout. Hij focust ook op de strategische versterking van familiale ondernemingen, familiale overdrachten en waardegedreven organisaties.

Innoveren, verduurzamen en een goede werksfeer zorgen voor succes (Bron: Louis Schoofs)