Elke onderneming is uniek en daarom zal elke overdracht een verschillende voorbereidingstijd hebben, afhankelijk van de omvang, de sector en vooral de mate van maturiteit.
Idealiter is er 3 tot 5 jaar voorbereiding nodig voordat het bedrijf wordt verkocht om "de bruid voor te bereiden" en de verkoop zo optimaal mogelijk te laten verlopen, zowel voor de verkoper als voor de koper. Het is inderdaad gemakkelijker om een bedrijf te verkopen dat "genormaliseeerd" is (d.w.z. dat met veel autonomie functioneert) en waarvan de laatste 3 balansen stabiel en winstgevend zijn (in plaats van vlak na een moeilijk jaar).
Veel overdrachten vinden echter binnen een korter tijdsbestek plaats (1 tot 2 jaar tussen het besluit om de onderneming te verkopen en het sluiten van de overeenkomst met de koper).
Het komt erop aan de voor de overdracht geplande datum te voorzien en vast te stellen. Vervolgens zal het mogelijk zijn een nauwkeurig plan van te ondernemen acties op te stellen dat u zal helpen uw onderneming beter "voor te bereiden".
Laten we vasthouden aan de uitdrukking: "bereid uw bedrijf voor". Dit betekent niet dat het er aantrekkelijk moet uitzien, het betekent dat er een volledige controle moet worden uitgevoerd.
Hier zijn drie belangrijke vragen die u zichzelf moet stellen om te weten of uw bedrijf klaar is om te worden verkocht:
1. Is de balans van uw onderneming aantrekkelijk en weerspiegelt hij de realiteit?
Het is belangrijk dat u de balans met uw financiële afdeling of accountantskantoor doorneemt om er zeker van te zijn dat alles in orde is.
Is het afschrijvingsschema up-to-date en bevat het alleen de (al dan niet afgeschreven) activa die nog aan de onderneming toebehoren? Is de voorraad compleet en correct? Zijn de vorderingen correct? Zijn er geen dubieuze vorderingen? Zijn de schulden juist en volledig? Zijn er rekeningen courant ?
Zo niet, dan is het tijd om de situatie recht te zetten en de resultaten te "normaliseren" om balansen te presenteren die in overeenstemming zijn met de realiteit.
2.Heeft uw bedrijf onroerend goed?
In dit geval moet de structuur van de vennootschap worden geanalyseerd om te beslissen of het opportuun is het exploitatiegedeelte te splitsen van het onroerend-goedgedeelte en moet tevens rekening worden gehouden met de fiscale en financiële gevolgen, zowel voor de overdrager als voor de koper.
Indien blijkt dat er goederen zijn die u wenst te behouden, zal moeten worden onderzocht wat de beste fiscale en financiële oplossing is om deze van de overdracht uit te sluiten.
3. Is de organisatie van uw onderneming voldoende autonoom?
Met andere woorden, kunt u afwezig zijn zonder chaos in uw bedrijf? Deze vraag is belangrijk voor u en voor uw toekomstige koper, want deze moet de activiteiten van uw bedrijf kunnen voortzetten als u er niet bent.
Zo niet, dan is dit het moment om de tijd te nemen om na te denken over hoe het bedrijf werkt en een stap terug te doen en die procedures in te voeren die echt waarde zullen toevoegen aan het bedrijf en aan uw opvolger.
De invoering van deze opvolgingssystemen kan enige tijd in beslag nemen, maar deze tijd zal honderdvoudig worden terugverdiend, zowel in de verkoopprijs bij de overdracht van uw onderneming als in uw dagelijkse werkzaamheden, vanaf nu.
Zoals u ziet, vergt de voorbereiding van uw bedrijf tijd en energie. Het goede nieuws is dat deze voorbereiding u onmiddellijk ten goede zal komen. Neem een voorsprong en neem contact met ons op om dit samen te bespreken in een informatief en vrijblijvend gesprek.
Nathalie Brongnaux - Happinext
Vertaald uit het Frans: https://www.plateformedetransmission.be/fr/astuces-et-conseils/detail/mon-entreprise-est-elle-prete-a-etre-cedee-aujourd-hui-nathalie-brognaux-happinext
Nathalie Brongnaux - Happinext
+32(0) 470 22 21 02 ■ +32(0)71 16 26 47
Rue des Petits Sarts 121 ■ 6230 Pont-à-Celles (Viesville)
www.happinext.be ■ contact@happinext.be
Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies
Contacteer:
Guido Seghers
Manager NV Overnamemarkt
Willebroekkaai 37:
1000 Brussel
02 212 25 82
0495 59 81 19