Ben je van plan om je onderneming te verkopen? Dan wil je er ook het hoogst mogelijke voor jou specifieke situatie uit halen. Een goede voorbereiding is daarbij cruciaal, zodat je negatieve elementen kan wegwerken en enkele waardeverhogende acties kan ondernemen. In deze blog sommen we er een viertal op. Laat je hierin bijstaan door een ervaren adviseur met een grondige kennis van het kmo-landschap.
I. Verhoog de EBITDA
Vooraleer je je onderneming verkoopt, ga je best eens grondig door de resultatenrekening op zoek naar mogelijke optimalisaties van de EBITDA. Die wordt immers gebruikt als maatstaf voor de waardering van je onderneming. Je kan bijvoorbeeld de focus van je business nog verleggen naar activiteiten met de hoogste rendabiliteit en de omzet met weinig rendabiliteit afbouwen.
Een goede voorbereiding is cruciaal om de waarde van je onderneming te maximaliseren. Value coaching op de belangrijkste drivers van je onderneming leidt tot een maximale hefboom op de waardering.
II. Onderhandel quick wins
Een andere mogelijkheid om de waarde van je onderneming te verhogen, is om enkele quick wins te onderhandelen met bepaalde leveranciers door ze met elkaar te vergelijken. Door te onderhandelen over de prijs, kan je de kosten optimaliseren. Een prijsverhoging bij jouw klanten om de omzet te boosten, behoort ook tot de mogelijkheden. Wacht hier niet te lang mee, want een due diligence (een zorgvuldigheidsonderzoek dat controleert of de informatie die je aan de koper geeft, correct is) bij de verkoop analyseert meestal de cijfers van de laatste twee tot drie jaar van je onderneming. Onze adviseurs van CFO Services kunnen helpen bij die analyse.
III. Sta stil bij normalisaties
Sta zeker stil bij mogelijke normalisaties. Mogelijks zijn er de laatste jaren uitzonderlijke kosten geweest die de EBITDA negatief hebben beïnvloed. Het is van belang om in de presentatie van de cijfers aan de koper de toekomstige recurrente EBITDA zo dicht mogelijk te benaderen door normalisaties door te voeren in de historische EBITDA’s. Op die manier heeft de koper een zo goed mogelijk beeld van de cashgeneratie in de komende jaren.
IV. Optimaliseer het werkkapitaal
Voorraden die je op een bepaald moment hebt aangekocht, blijven vaak nog een tijdje in het magazijn vooraleer ze worden verkocht. Eens verkocht, betekent nog niet dat er cash binnenkomt, want de koper van je producten heeft nog een betalingstermijn. Die cash moet je dus nog een tijdje voorfinancieren. Dat kan je voorkomen, door te zorgen voor een efficiënt voorraadbeheer en door je facturatie- en betalingsvoorwaarden strikt te regelen. Als je de betaling van klanten nauwgezet opvolgt en zelf de betalingstermijnen bij je leveranciers kan verlengen, kan je de periode om cash te maken gevoelig inkorten. Dat heeft een positieve invloed op je cashpositie en dus op de waarde van je onderneming.
Nathalie Ponnet
Corporate finance
+32 3 502 13 62
nathalie.ponnet@vgd.eu