Na zorgvuldige overweging heb je besloten dat het tijd is om je restaurant te verkopen. Het voorbereiden van de verkoop van een bedrijf is een belangrijk proces dat je zal helpen de beste kansen aan te trekken en de maximale waarde van je horeca zaak te krijgen
Bij het verkopen van een restaurant maakt het niet uit of je de aandelen van het bedrijf overdraagt aan een familielid, je handelszaak overdraagt aan een betrouwbare zakenpartner of het op de open markt aanbiedt. Je wilt een diepgaand exitplan opstellen dat potentiële kopers gemakkelijk de huidige en potentiële waarde van het restaurant laat zien. Idealiter wil je beginnen met het plannen van je exitstrategie drie jaar voor je gewenste verkoopdatum -
Volg onze tips
Begrijp de waarde van je restaurant
De eerste stap bij het voorbereiden van de verkoop is begrijpen hoeveel je restaurantbedrijf waard is voor potentiële kopers. Bij het waarderen van een bedrijf voor verkoop is het belangrijk om objectief te blijven om een realistische en concurrerende verkoopprijs vast te stellen. Er zijn verschillende methoden om een restaurant te waarderen, maar de meeste kopers en eigenaren zullen beginnen met het toepassen van veelvouden van de winst of percentages van de omzet om een eerste schatting van de marktwaarde te verkrijgen.
Marktgerichte waarderingen en multiples (multiple = veelvoud)
Marktgerichte waarderingen vergelijken vergelijkbare bedrijven met elkaar door marktspecifieke waarderingsmultiples toe te passen. Deze multiples worden gebruikt om ondernemingen met verschillende omzet- en winstniveaus onderling te vergelijken en stellen potentiële kopers in staat op een eenvoudige manier de relatieve waarden te begrijpen.
Voor de Belgische overnamemarkt zien we een range van 3x tot 9x EBITDA als ondernemingswaarde, afhankelijk van de sector en de omvang van de onderneming (Bron: M&A monitor Vlerick Business School)
De gebruikte maatstaven zijn omzet (brutoverkoop) en bruto bedrijfswinst 'EBITDA)
Voor restaurants die gerund worden door de zaakvoerder - eigenaar en met inkomsten onder € 1 miljoen wordt meestal de vrije cash flow als meest relevante maatstaf gebruikt. Grotere transacties met autonoom management kunnen EBITDA als een winstmaatstaf gebruiken.
Gemiddelde waarderingen
Zoals voor iedere handelszaak wordt elk restaurant hoger of lager gewaardeerd afhankelijk van de lokale markt en de specifieke financiële resultaten en werking van het bedrijf. Net als bij het kopen of verkopen van een huis, moeten nauwkeurige waarderingen bedrijven vergelijken in dezelfde lokale markt. Voor eigenaren die net beginnen met hun exitplan, is het echter handig om naar algemene marktgemiddelden te kijken om een goede eerste indruk van waarde van hun zaak te verkrijgen.
Voor restaurants en aanverwante horeca bedrijven is de gemiddelde multiple net iets meer dan 3. Lokale markttrends en specifieke zakelijke kwaliteiten zullen de uiteindelijke waardering en verkoopprijs beïnvloeden.
Waarderingen op basis van omzet of inkomsten
Restaurateurs slagen er meestal in om hun handelsfonds (exclusief vastgoed) te verkopen voor 25-40% van hun jaarlijkse omzet of brutoverkoop. (Bron; Messotten)
Bijvoorbeeld, als het bedrijf ongeveer € 600.000 aan jaarlijkse omzet maakt, kan de verkoopprijs rond de € 240.000 kunnen liggen. Mits "normale" verloning zaakvoerder en lopende handelshuurovereenkomst aan gebruikelijke voorwaarden voor die locatie.
Om je vraagprijs te bepalen, moet je de formele financiële gegevens voor de afgelopen 3 jaar verzamelen.(fiscale aangifte voor een eenmanszaak - eenvoudige boekhouding voor een vennootschap)+ een business plan voor de eerstvolgende 5 jaar
1. Schematische winst-en-verliesrekening - toon de bruto-omzet minus alle gemaakte kosten (inclusief afschrijvingen) en laat zien hoeveel je restaurant elk jaar heeft verdiend of verloren.
2. Kasstroomoverzicht - toon hoeveel geld er is ontvangen en uitgegeven door je bedrijf
3. Balans - Eigen vermogen Toon de waarde van alle tastbare activa in eigendom van je vennootschap, verminderd met de schulden die je restaurant heeft.
Kopers willen een winstgevende omzetstroom en consistente cashflow zien. Restauranthouders die een solide business hebben opgezet, met ia goed opgeleid en bekwaam personeel, positieve cashflow, gedocumenteerde procedures voor bestellen, voorraad, planning, enz., zullen meer kopers aantrekken.
De waarde van je restaurant en de prijs die kopers bereid zijn te betalen, hangt af van de financiële prestaties ervan. Je hebt boekhoud- en belastinggegevens nodig over de afgelopen drie jaar, en je kunt verwachten dat serieuze kopers je documenten tot in ieder detail zullen doornemen.
Als bedrijfseigenaar ken je je restaurant en zijn sterke en zwakke punten het beste. Tegelijkertijd is het succesvol verkopen van een restaurant een complex proces dat een gespecialiseerd advies vereist. Zorg ervoor dat, indien je een beroep doet op een adviseur, je hierop 100% kan vertrouwen.
Je boekhouder kan je helpen om al je gegevens te organiseren en controleerbare financiële overzichten te maken.
Een advocaat met ervaring in bedrijfsovernames kan je helpen met de correcte overnamecontracten.
Bedrijfsmakelaars met ervaring in de horeca kunnen je helpen een vraagprijs vast te stellen die is gebaseerd op de lokale markttrends, strategisch advies bieden om de aantrekkingskracht van je restaurant te verbeteren, potentiële kopers vinden en evalueren, voorwaarden onderhandelen die aan je behoeften voldoen, en uiteindelijk de deal sluiten.
Heel wat restaurant uitbaters kiezen ervoor om ons platform te gebruiken om hun bedrijf rechtstreeks te koop aan te bieden. Vooral voor kleinere bedrijven kan dit de juiste aanpak zijn.
Lokale makelaars werken elke dag met restaurant-eigenaren, kopers en andere makelaars, wat betekent dat ze het dichtst bij de markt staan en begrijpen hoe ze deze transacties kunnen laten plaatsvinden. En omdat ze meestal op basis van een commissie vergoeding werken, zijn hun belangen afgestemd op die van jou en zullen ze proberen de beste voorwaarden te onderhandelen.
Heldere procedures, beproefde systemen en stipte opvolging zijn essentieel voor een succesvolle bedrijfsoverdracht.
.
Tijdsbestek & markttrends
De tijd die nodig is om een restaurant te verkopen kan variëren van zes maanden tot een jaar of langer - en sommige restaurants verkopen misschien nooit. Je kunt je positie verbeteren door het bedrijf realistisch te prijzen en al je documentatie zo duidelijk mogelijk te organiseren.
Maak een onderscheid tussen de periode ter voorbereiding (enkele weken tot enkele maanden) het zoeken van een geschikte koper via een overnameplatform zoals Overnamemarkt.be (3 tot 6 maanden) De nodige tijd voor de koper om financiering te vinden en de overnamecontracten op te stellen (enkele weken tot enkele maanden) Alles samen meestal 1 jaar
Na een aanzienlijke daling aan het begin van de Covid-19-pandemie, zijn verkopen van restaurants opnieuw aantrekkelijk. De factoren die de meeste invloed hebben op hoelang het duurt om je bedrijf te verkopen, zijn de prijsklasse, de locatie en de huurvoorwaarden.
Aan de slag
Nadat je de waarde en verkoopprijs van je restaurant hebt vastgesteld en een exitstrategie hebt, is het tijd om het restaurant voor te bereiden op verkoop. Je wilt alle benodigde papieren verzamelen, waaronder een uitgebreide lijst van materieel, lopende overeenkomsten, alle vergunningen (bijv. drankvergunning), kopieën van recente verslagen voedingsinspectie...
Het vinden van een mogelijke koper kan via uw netwerk van ondernemers, het netwerk van uw boekhouder - adviseur, maar ook via overnameplatformen zoals Overnamemarkt.be
Een goed geschreven anonieme aankondiging of bedrijfsprofiel kan potentiële kopers in de beginfase voldoende houvast geven en tegelijkertijd de anonimiteit van het bedrijf waarborgen.
Het bedrijfsprofiel is het sleutelelement in de werking van OvernameMarkt.be. Het is een door de kandidaat-overlater opgestelde advertentie met een (anonieme) goed uitgeschreven beschrijving van zijn zaak, aangevuld met enkele kerncijfers, een sterk beeld en een inspirerende titel.
Iedere kandidaat-koper kan alle profielen vrij online bezoeken en rechtstreeks meer informatie opvragen via het contactformulier.
Bekijk + 100 over te nemen restaurants op Overnamemarkt.be