Eén op de drie ondernemers in Vlaanderen denkt eraan zijn of haar bedrijf over te laten.
Iets meer dan de helft van hen ziet dat zelfs binnen de vijf jaar gebeuren. Zelf een bedrijf overnemen behoort voor zo’n 40 procent van de ondernemers tot de opties. Dat zijn de conclusies van een rondvraag door het Agentschap Innoveren & Ondernemen bij 424 (mede)eigenaars/zaakvoerders van één of meerdere Vlaamse ondernemers staan open voor overname
Deze enquête gebeurde in de aanloop naar de Week van de Bedrijfsoverdracht die loopt van 23 t.e.m. 27 oktober 2017.
Minister van Economie Philippe Muyters: “De vergrijzing van de bevolking heeft een belangrijke impact op onze Vlaamse economie. Maar liefst 54.000 Vlaamse kmo’s hebben een zaakvoerder van 55 jaar of ouder, goed voor 297.000 werknemers en 1.357.000 euro winst. Het spreekt dus voor zich dat ik bedrijfsoverdracht elk jaar opnieuw onder de aandacht wil brengen.”
Als er een ding uit de enquête naar boven komt, dan wel dat overname een thema is dat leeft bij de Vlaamse ondernemers. Zo denkt 35 procent van de deelnemers eraan zijn of haar bedrijf over te laten.
Het merendeel ziet dat zelfs binnen de eerste vijf jaar gebeuren. Als je hen vraagt aan wie ze hun bedrijf het liefst zouden overlaten, dan antwoordt ongeveer de helft ‘de eigen kinderen’. Slechts 21 procent gaat ervan uit dat dat in de praktijk ook zo zal zijn.
“Hoe het ook uitdraait, deze cijfers laten zien dat er zich voor externe overnemers de komende jaren heel wat interessante kansen zullen aandienen”, reageert Bernard De Potter van Agentschap Innoveren en Ondernemen. ”Wie op een snelle manier wil groeien, houdt maar beter de overnamemarkt in de gaten.”
Uit de rondvraag blijkt trouwens dat zo’n 40 procent van de ondernemers dat effectief doet. Zij rekenen een overname tot de opties.
Waarom wel/niet overnemen
Gevraagd naar de redenen waarom ze een overname (zouden) overwegen, antwoordt 31 procent ‘omdat het een minder groot risico is dan een bedrijf van nul op te bouwen’. Andere veel gehoorde antwoorden zijn:
- Er is een inkomen vanaf de eerste dag (29%)
- Een overname geeft me onmiddellijk toegang tot klanten (28%)
- Het gaat om een gevestigd merkt, met vertrouwen bij klanten, leveranciers en banken (25%)
- Het is makkelijker om financiering te krijgen voor de aankoop van een bestaand bedrijf (20%)
- De ligging van de onderneming (20%)
Uiteraard zijn er ook struikelblokken: zo geeft 56 procent aan dat er bij een overname altijd lijken uit de kasten kunnen vallen. Die onvoorziene problemen boezemen zo’n 50 procent van de ondernemers angst in. Onvoldoende kennis is een andere reden voor terughoudendheid bij de ondernemers.
‘Een plotse opportuniteit’
Verder valt op dat een overname lang niet altijd zo weloverwogen is als je zou verwachten. Maar liefst 31 procent van de ondernemers die een overname achter de rug of in het vooruitzicht hebben, geeft aan dat het iets is dat hen is overkomen. ‘Een plotse opportuniteit’ zeg maar. Meer nog, 41 procent van de ondernemers geeft aan dat ze voorafgaandelijk geen uitgebreide marktstudie hebben gedaan. “Nochtans is een behoorlijke voorbereiding cruciaal voor een succesvolle afloop”, zegt Bernard De Potter van Agentschap Innoveren en Ondernemen. “Veel ondernemers geven in de enquête bijvoorbeeld aan dat ze moeite hebben om de waarde van hun bedrijf in te schatten. Externe begeleiding is die omstandigheden zeker aangewezen. De Week van de Bedrijfsoverdracht biedt alvast een unieke gelegenheid om met alle partners, adviseurs en dienstverleners kennis te maken.”