Voor het begin van Millennium moeten we teruggaan naar 1998, toen Hans Baert in bijberoep startte als verdeler van computers en toebehoren. Toen hij in 2000 overschakelde naar hoofdberoep en kort daarna zijn vrouw in de zaak stapte, ging het snel. Hans: “Eind 2005 testten we het concept van een winkel een eerste keer uit, met een opendeurdag in een tent voor ons huis. En dat was meteen een groot succes. In april 2006 openden we onze winkel in een huurpand in de Wielsbekestraat. In 2014, ten slotte, verhuisden we naar een eigen pand in de Hoogstraat.”
De zaak telde naast Hans en Hilde nog twee medewerkers. Toen eind 2021 een van de medewerkers stopte en begin 2022 ook de tweede persoon uitviel, stonden Hans en Hilde voor een moeilijke beslissing. Hans: “Ik was regelmatig op verplaatsing bij klanten voor onderhoud en mijn vrouw stond er dan ook vaak alleen voor in de winkel: een onhoudbare situatie. Toen het in het voorjaar van 2022 wat minder ging met haar gezondheid, stond ik er plots alleen voor. Werkweken van 80 uur waren geen uitzondering. Er moest iets veranderen.”
Een geïnformeerd man …
“Tijdens de Week van de Bedrijfsoverdracht in 2021 was ik uit interesse al eens gaan luisteren op een infoavond van UNIZO in Roeselare. Een echte aanrader! Ik kreeg er heel wat informatie en besliste om in te stappen in hun traject. Ik liet mijn zaak doorlichten om te weten hoeveel het waard was, iets wat ik zelf erg moeilijk vond om in te schatten. We werden ongelooflijk goed begeleid door Yves Huyghebaert van KBC en er volgde een publicatie op de website overnamemarkt.be. Op zich kwam er weinig reactie op het zoekertje, maar ik heb erg veel aan dat traject gehad. Bovendien is het betaalbaar en meer dan zijn geld waard.”
Toen Hans in het voorjaar van 2022 met een leverancier sprak over zijn concrete plannen om de zaak over te laten, bracht die hem in contact met een ondernemer uit de sector die wilde uitbreiden. Contactgegevens werden uitgewisseld, er werd afgesproken en na vier maanden was de overname een feit. Hans: “Het eerste contact was in april en op 25 juli was de overdracht rond. Dat alles zo snel ging, is te danken aan de goede voorbereiding. Ik wist wat mijn zaak waard was, waarop ik moest letten, bij wie ik waarvoor terecht kon … Die informatie was op dat moment goud waard.”
Met een dubbel gevoel
“Je zaak overlaten, dat doe je met een dubbel gevoel. Enerzijds heb je de indruk dat je je klanten in de steek laat en doet het pijn om iets af te geven dat je al die jaren hebt opgebouwd. Maar anderzijds, als je het met een gerust hart kunt overlaten, geeft het enorm veel voldoening. En dat was nu echt wel het geval. Toen de nieuwe winkel, onder de naam De Computerfabriek, twee weken open was, hebben we onze klanten uitgenodigd voor een hapje en een drankje. Dat gaf ons de kans om op een mooie manier afscheid te nemen en onze klanten voor te stellen aan de nieuwe eigenaars. Ik ben zo blij dat we dat nog hebben kunnen doen.”
Tijd voor Hans om op zijn lauweren te rusten? Toch niet. Hans: “Het was nooit mijn bedoeling om na de overname te stoppen met werken. Wel om ervoor te zorgen dat mijn klanten verder geholpen werden. En dat mijn vrouw en ik onze levenskwaliteit terug hadden. Ik werk momenteel voltijds op zelfstandige basis voor een van mijn grootste klanten, die we van bij het begin uit de overname hebben gehouden. Zo kan ik blijven doen wat ik graag doe.”
Blijven praten
Als ervaringsdeskundige geeft Hans graag nog enkele tips mee aan ondernemers die in dezelfde situatie zitten. “Begrip voor de overnemer is volgens mij erg belangrijk in dit proces. Die doet uiteindelijk een zware investering. Probeer dus naast je eigen situatie ook die kant van het verhaal te zien. Daarnaast is luisteren naar elkaar en blijven praten cruciaal. Wij beslisten om de onderhandelingen zelf te doen en niet via een bemiddelaar. Dat was niet altijd gemakkelijk. Na al die jaren heb je je eigen visie op je zaak en die moet je kunnen loslaten. Zit je met iets, gooi het op tafel, praat erover en zoek samen naar een oplossing.”
“Ik heb altijd het lot van mijn klanten vooropgesteld en kan met de hand op het hart zeggen dat ik elke klant die ik nu tegenkom, recht in de ogen kan kijken. We hebben nog steeds contact met de nieuwe eigenaars. Af en toe bellen ze nog eens met een vraag. En ik spring zelfs af en toe nog eens binnen in de winkel, om te horen hoe het gaat.”
Hans Baert en Hilde Kesteloot - oprichter Millennium computers - Oostrozebeke
Hoe kleiner de onderneming, hoe uitdagender de overdracht
Daarom heeft UNIZO een begeleidingstraject voor Advies op maat voor overlaters van een kleine onderneming
Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies
Contacteer:
Guido Seghers
Manager NV Overnamemarkt
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
02 212 25 82
0495 59 81 19
guido.seghers@overnamemarkt.be