Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

5 Redenen om over te nemen: Schaalvoordelen, Synergiemogelijkheden, Cross-selling, Personeel en Klanten

Meer dan 58.000 leiders van kmo’s in Vlaanderen zijn ouder dan 55 jaar en zullen binnenkort stoppen met werken en hun zaak overdragen. Minder dan de helft van hen verwacht een familiale overdracht. Er komen dus heel veel bedrijven en handelszaken op de markt. (Bron: Bedrijfsoverdracht in Vlaanderen 2019)

Overnamemarkt herstelt
Na een uitstel van een aantal transacties in 2020 omwille van coronamaatregelen, kent de overnamemarkt sinds 2021 een opvallend herstel. Voor een startende ondernemer verloopt de opstart via een overname alvast veel sneller dan zelf een nieuwe zaak te starten. Via een overname verwerft de startende ondernemer in één klap klanten en leveranciers met producten of diensten die al een plaats hebben in de markt.

Uit internationaal onderzoek blijkt dat starters die via een overname van start gingen een veel hogere slaagkans hebben dan ondernemers die helemaal vanaf nul zijn begonnen. (Bron: Meer kans van slagen bij bedrijfsoverdrachten  2012  Hogeschool Utrecht Project: SME Business Transfers Lex Van Teeffelen)

Redenen om te kiezen voor een overname

Voor reeds gevestigde ondernemingen is het realiseren van schaalvoordelen vaak de belangrijkste reden om over te gaan tot fusies en overnames. Hoe groter het bedrijf, hoe hoger ook de waarde. Grote bedrijven worden beschouwd als stabieler en dus minder risicovol. Ze bieden vaak ook meer synergiemogelijkheden.

 

Een bijkomende motivatie is de zogenoemde cross selling, of het aanbieden van complementaire producten en diensten. Dankzij zulke bedrijfsovernames kan de afzetmarkt van eigen producten of diensten uitgebreid worden via de verkoopkanalen van het overgenomen bedrijf. Tegelijk worden aanvullende producten of diensten van het overgenomen bedrijf aangeboden aan het eigen cliënteel.

Door de schaarste op de arbeidsmarkt wordt een overname vaak gezien als een manier om geschikte medewerkers aan te trekken. Via een overname kun je meerdere medewerkers die vaak al in teamverband werken in één transactie integreren. Deze trend zagen we eerder al in de informaticasector. Maar komt nu ook voor in traditionele sectoren zoals de bouwsector. Het personeelsbestand wordt bij een overname niet langer gezien als een ‘sociaal passief’. Het personeel met talenten en vaardigheden is een belangrijke troef (of actief) van de overnametarget.

Zoekprofiel

De verzameling vragen waaraan het over te nemen bedrijf moet beantwoorden noemen we het  ‘zoekprofiel’. Voorbeelden daarvan zijn ‘Wat is de gewenste omvang?’, ‘Wat is de gewenste locatie?’, ‘Welk aantal personeelsleden?’, ‘Wat is de omzet, wat is het rendement en wat is de solvabiliteit van de over te nemen onderneming?’.

Analyse

Een onderneming is meer dan een verzameling cijfers. Een SWOT-analyse kan uitkomst bieden.

SWOT

 

Evalueer de huidige situatie zowel op ‘stand alone’-basis als na integratie.

Denk ook aan de continuïteit van de relaties met afnemers en leveranciers, aan het behoud van sleutelmedewerkers en aan de toekomstige rol van de huidige zaakvoerder/aandeelhouder.

Waar vind je een over te nemen bedrijf?

1. Afdeling Fusies & Overnames  bij banken en grote accountantskantoren
2. Overnamebemiddelaars
3. Overnameplatformen zoals www.overnamemarkt.be

De eerste twee leggen zich vooral toe op grotere ondernemingen. Overnameplatformen bieden ook oplossingen voor  kleine ondernemingen.

Welke kansen biedt een bedrijfsovername?  - Het klavertje 4 van een geschikte overname:

1. het over te nemen bedrijf is een gezond bedrijf – duidelijk winstgevend en transparant

2. eventuele hindernissen zijn vooraf opgeruimd (vergunningen OK, geen betwistingen met klanten, leveranciers, (ex)personeel etc.,  geen achterstallen ..)

3. overnameprijs is redelijk – de overnamesom kan vlot terugbetaald worden uit de toekomstige vrije kasstroom

4. financieringsmix  = Maak gebruik van zoveel mogelijk verschillende financieringsbronnen die elkaar versterken (eigen middelen, vendor loan, winwinlening, cofinanciering, waarborgregeling)

 

 

OvernameMarkt.be, een initiatief van UNIZO, is het referentie  online overnameplatform in Vlaanderen waar overlaters, kandidaat-overnemers en overnamebegeleiders elkaar online ontmoeten.

 

OvernameMarkt.be is een open site waar kandidaat-overlaters hun bedrijfsprofiel anoniem publiceren ten behoeve van kandidaat-overnemers met het oog op een bedrijfsovername.

De kortste weg tussen overnemers en overlaters

+ 500 overname opportuniteiten in Vlaanderen en Brussel

24/7 beschikbaar

 

Bekijk hier alvast een selectie met de meest populaire aanbiedingen van de voorbije maand.

Populairste bedrijven en handelszaken te koop op Overnamemarkt.be

 

Bekijk hier begeleidingstraject Advies op maat voor KOPERS van een kleine onderneming

 

 

Ontvang iedere maand nieuwe tips en advies

Contacteer:

Guido Seghers

 

Guido Seghers

Manager NV Overnamemarkt

Willebroekkaai 37

1000 Brussel

02 212 25 82

0495 59 81 19

guido.seghers@overnamemarkt.be

 

5 Redenen om over te nemen: Schaalvoordelen, Synergiemogelijkheden, Cross-selling,  Personeel en Klanten