Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

“Wanneer is onze missie geslaagd? Als een ondernemer onze kmo-adviseur als trusted partner ziet.” zegt Dirk Ector, directeur Ondernemen KBC

Een ondernemer moet vaak beslissingen nemen die buiten zijn comfortzone liggen. Vaak gaat het dan om vragen van fiscaal-juridische aard, vooral op sleutelmomenten in de groei van zijn onderneming. Het is voor hem essentieel om op die momenten begeleiding te krijgen van een specialist. Iemand die alle mogelijke pistes in de diepte met hem bekijkt. De perfecte aanvulling op de relatiebeheerder die het vertrouwde gezicht is en blijft voor een ondernemer.

Relatiebeheerders zijn en blijven het eerste aanspreekpunt voor professioneel advies,” bevestigt Dirk Ector, directeur Ondernemen. “Maar de kmo-adviseur kan meer – nóg meer – toegevoegde waarde bieden, dankzij zijn erg specifieke domeinkennis.Kmo-advies vraagt immers heel grondige expertise over actuele topics.


Vergrijzing is bijvoorbeeld zo’n actueel thema:een maatschappelijke evolutie die bij ondernemers boven de 50 jaar heel wat praktische vragen oproept over bijvoorbeeld successie en overnames. De complexiteit van die materie vraagt een permanente investering in kennis, het opvolgen van de actualiteit,
de constante veranderingen in fiscaliteit,en ga zo maar door.”
De kmo-adviseur kan dus veel meer in de diepte gaan dan een relatiebeheerder,zonder dat dat noodzakelijk leidt tot de verkoop van bijvoorbeeld een krediet of beleggingsproduct. En dat is een tweede verschil: de kmo-adviseur is iemand die zich compleet kan verdiepen in de specifieke situatie van een klant, die op basis van een diepgaande  analyse van diens onderneming met oplossingen komt voor financiële, maar ook fiscale en juridische kwesties. En dat doet hij vanuit een meer onafhankelijke en neutrale rol. Dat betekent dat de oplossingen die hij aanbrengt misschien niet noodzakelijk
door ons, KBC, ingevuld kunnen worden. Maar de kmo-adviseur kent de sector wel door en door, zodat hij kan zorgen voor de nodige connecties om tot het beste resultaat te komen.”


Die aanpak toont goed aan hoe onze klantenbenadering geëvolueerd is.
Vroeger was de cultuur er misschien meer een van: we ontwikkelen onze eigen producten en stellen uitsluitend die producten naar voor bij onze klanten. Vandaag staat de klant centraal: we willen eerst goed begrijpen wat er in hem omgaat – ‘wat drijft hem’, om het op z’n Jambers te zeggen – en brengen op basis daarvan oplossingen aan.

Dat past ook in de missie die we voor onszelf opgesteld hebben. We willen
ondernemers verbinden en ontzorgen, en dat doen we door proactief in te zetten op oplossingen voor onze klanten, waarbij mens en technologie hand in hand gaan. En wanneer zijn we in die missie geslaagd?
Wanneer ondernemers ons spontaan bij hun groeiverhaal betrekken. Wanneer KBC voor hen een echte ‘trusted partner’ wordt, en ze ons bij wijze van spreken als een externe medewerker van hun onderneming gaan beschouwen. Een medewerker die weliswaar niet op hun loonlijst staat, maar die het
bedrijf én KBC erg goed kent, en de connectie tussen de twee weet te leggen.”
Onze klanten zijn heel divers, maar delen toch vaak dezelfde zorgen. In onze
vele gesprekken met ondernemers zien we als rode draad door het verhaal dat ze er vaak alleen voor staan om hun zaak te runnen. Daarom gaan ze dikwijls hun
mosterd halen bij anderen. Een ondernemer heeft niet alleen nood aan funding, maar ook en misschien nog méér aan een community. Aan een klankbord. Meestal worden onze kmo-adviseurs gevraagd voorprofessionele begeleiding bij de grote sleutelmomenten in de groei van een zaak,maar een ondernemer kan op elk momentmet vragen of twijfels zitten. Hij kan dus ookop elk moment bij ons terecht. Onze kmo-adviseurs zitten in de bevoorrechtepositie waarin ze enorm veel input krijgen,die ze met hen kunnen delen, als eenvertrouwenspartner met kennis van zaken. Daar zit de grote meerwaarde van ons kmo-advies, die de investering méér dan waard maakt.”

Hoe zorgt u dat u uw vennootschap tegen de juiste prijs overlaat?
Vele bedrijven zullen in de loop van de volgende 5 jaar van eigenaar veranderen via een familiale opvolging of een verkoop aan derden. Het overnamerijp maken vraagt in beide scenario’s veel aandacht en tijd. Er op tijd aan beginnen is dan ook de boodschap voor elke ondernemer.
Cruciaal daarbij is een duidelijk inzicht in de waarde(bepaling) van een onderneming.
De kmo-adviseurs hanteren daarvoor verschillende waarderingsmethodes
en lichten de parameters toe waarop de waardebepaling gebaseerd
is. Zo kan de ondernemer tijdig de nodige voorbereidingen treffen, de overname en prijs optimaliseren en zijn onderhandelingen onderbouwen. Ook bij de voorbereiding van een familiale opvolging kan hij de waardebepaling als uitgangspunt gebruiken.


Bron : publireportage ZO oktober 2017

“Wanneer is onze missie geslaagd? Als een ondernemer onze kmo-adviseur als trusted partner ziet.” zegt Dirk Ector, directeur Ondernemen KBC