Dat je geen financiële achtergrond hoeft te hebben om een bedrijf succesvol over te nemen, bewijst Tom Hochepied, die met een achtergrond in sales & marketing schoonmaakmiddelenverdeler Innovis een mooi parcours doet afleggen. Met de financieringstussenkomst van PMV kon de ambitieuze ondernemer zijn droom realiseren.
Het gaat goed met Innovis. Het bedrijf kent een mooie groei met mooie marges en een stijgende tewerkstelling sinds het door Tom Hochepied en Jürgen Ingels werd overgekocht. Sinds 2005 verdeelt de firma onder het merk DIPP reinigings- en onderhoudsproducten voor de horecasector in België. Die niche-benadering is een schot in de roos: er zijn nauwelijks concurrenten die via gespecialiseerde groothandels de nationale markt benaderen terwijl de aandacht voor hygiëne en voedselveiligheid alleen maar toeneemt.
Financiële puzzel
Met een achtergrond in marketing & sales zag Hochepied mogelijkheden om de onderneming te doen groeien: crossselling, innovatie, grotere verkoop buiten België en zelfs buiten Europa, nieuwe niches, een consumentengamma…
Hoewel zijn eigen inbreng beperkt was, lukte het Hochepied om het bedrijf over te kopen. Aangevuld met achtergesteld kapitaal van o.a. PMV, een lening voor de eigen kapitaalsinbreng, een vendor loan en een bankfinanciering via een PMV-waarborg, raakte de financiële puzzel gelegd. Structuur “Het was een hele opgave om te zoeken naar de juiste structuur voor de financiering van de overname, maar het is gelukt. De ingewikkelde constructie is het resultaat van een grondige financiële analyse. We zijn blij dat we aan een gedreven manager de kans hebben kunnen geven om de overname van een rendabel en sterk groeiend bedrijf te realiseren”, aldus Tim Lievens, senior investeringsmanager bij PMV.
Oude Graanmarkt 63
1000 Brussel
02/229 52 30
info@pmv.eu