Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Een overnemer vinden voor mijn zaak via het internet. Hoe werkt dat ?

Net zoals op de immobiliënmarkt situeert de markt van de bedrijfsovernames zich vandaag in steeds meer online.

Op onze gespecialiseerde website www.overnamemarkt.be, een initiatief van UNIZO, vind je bedrijfsprofielen van  500 over te nemen bedrijven en handelszaken. Overnamemarkt.be is daarmee dé referentie overnamesite  in Vlaanderen waar overlaters, kandidaat-overnemers en overnamebegeleiders elkaar online kunnen ontmoeten.

Lees verder onder de video (35 sec)


 

 

Overnamebegeleiders kunnen je adviseren bij het bepalen van de waarde  van jouw zaak, het opmaken van het bedrijfsprofiel, het plaatsen ervan op Overnamemarkt.be, het samenstellen van het informatiebundel en bemiddelen bij de  onderhandelingen met kandidaat-kopers tot de volledige afwikkeling  van de  bedrijfsoverdracht. Overnamemarkt.be is zelf geen overnamebemiddelaar, maar stelt haar website wel open voor professionele overnamebegeleiders. 

Voor kleinere overnametransacties - met een te verwachten waarde beneden €500.000,- wordt door Overnamemarkt een begeleidingstraject UNIZO Bedrijfsoverdracht  aangeboden in samenwerking met diverse partners. (KBC, Groep Claesen, Antwerp Management School, GRAYDON) Met steun van het VLAIO (Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen) 

Hoe komt mijn zaak op OvernameMarkt.be onder de aandacht van   kandidaat-kopers  ?

Iedereen die een zaak wenst over te nemen of interesse heeft in bedrijfsvastgoed, kan zonder voorafgaande registratie en zonder kosten de website consulteren en kijken of er een zaak vermeld is die beantwoordt aan zijn of haar selectiecriteria of verwachtingen. Iedere maand ontvangt OvernameMarkt. 30.000 unieke bezoekers.

Via Overnamemarkt.be  een geschikte overnemer vinden - Hiermee moet je rekening houden:

Als overlater heb je  de keuze om ofwel volledig zelfstandig je zaak te koop aan te bieden ofwel om dit te laten doen in samenspraak met een vertrouwenspersoon of professionele overnamebegeleider.

Een goede voorbereiding alvorens je je zaak  online plaatst, is cruciaal. 

Een advertentie met een omschrijving van jouw  over te nemen zaak noemen we het bedrijfsprofiel. Je stelt het bedrijfsprofiel  best anoniem op. Zorg wel voor een duidelijke beschrijving van de activiteit van jouw zaak met de voornaamste  kerncijfers, omzet aantal personeelsleden. Wek interesse via  een sterk beeld en een inspirerende titel.

Potentiële kopers reageren vooral en snel op nieuwe bedrijfsprofiel-advertenties. Bepaal daarom vooraf goed wat je verkoopt:  de activiteiten (het handelsfonds)  of aandelen van jouw  vennootschap? Heb je een eenmanszaak? Welke elementen van jouw handelszaak gaan wel of niet mee over naar de nieuwe uitbater. Zo is het belangrijk om vooraf een keuze te maken omtrent  het bedrijfsvastgoed.  Verkoop je het samen met het bedrijf ? Of verhuur je het verder? 

Goede raad voor ondernemers die hun zaak online willen verkopen.


Je prioriteit is om aandacht te trekken en nieuwsgierig te maken.

Schenk aandacht aan een aantrekkelijk maar discreet bedrijfsprofiel: ook al omdat bij een niet-anonieme publicatie op een website ‘de hele wereld’ weet dat je gaat verkopen.

Jouw aanbieding moet aantrekkelijk zijn en duidelijk zijn, maar anderzijds zo veel vragen oproepen dat potentiële kopers wel moeten reageren. Kandidaat-kopers nemen met jou contact via het contformulier. Dat wordt rechtstreeks verzonden naar jouw mailadres.

Voorzie een standaardantwoord om op een eerste vraag via het contactformulier te reageren  en probeer (telefonisch) zo snel mogelijk een afspraak te maken.

Check snel of de potentiële koper wel kan betalen, anders worden vele uren voor niets besteed. Identificeer de kandidaat -overnemer. Concurrenten reageren soms ook, vaak indirect, wees dus voorzichtig met te veel details te verstrekken aan willekeurig wie er interesse toont.

Doseer de informatie, communiceer dus niet alles tegelijk,  maar steeds iets meer naarmate je meer vertrouwen krijgt op de goede afloop.

Zorg dat je  een overzichtelijke balans en resultatenrekening kan tonen  die aansluit bij  de publiek beschikbare gegevens.

Bepaal vooraf een realistische verkoopprijs en stel hiervoor een concrete motivatie op. De beste onderbouwing van de verkoopprijs van een zaak is  op basis van de behaalde resultaten uit het recente verleden en de verwachtingen voor de komende 5 jaar. 

Betrek je boekhouder als  vertrouwenspersoon of doe beroep op een professionele  overnamebegeleider bij de onderhandelingen.

 

Vragen? Neem gerust contact op 

Guido Seghers

Guido Seghers

Manager NV Overnamemarkt

Willebroekkaai 37

1000 Brussel

Tel : 02 212 25 82

E-mail: guido.seghers@overnamemarkt.be

 

 

Een overnemer vinden voor mijn zaak via het internet. Hoe werkt dat ?