Een overdracht van onderneming wordt veelal gerealiseerd door twee mogelijke trajecten: een aandelentransactie (share deal) of een overdracht van het handelsfonds (asset deal).
De keuze van het traject hangt af van uw specifieke doelstellingen, uw risicotolerantie en de wensen van beide partijen (koper en verkoper).
Wij lichten beide trajecten graag verder toe.
SHARE DEAL
De verkoper van aandelen draagt al zijn rechten en verplichtingen verbonden aan zijn aandelen, en dus van de vennootschap - over. De rechtspersoon blijft ongewijzigd, hetzelfde ondernemingsnummer, en behoudt dus haar volledige continuïteit. Alle bestaande contracten worden verdergezet (tenzij een bepaald contract uitdrukkelijk gevolgen verbindt aan een wijziging in de aandelenstructuur).
Zulke overdracht gaat quasi steeds gepaard met een due diligence onderzoek naar het reilen en zeilen van de onderneming, en haar financiële toestand. Indien de share deal bepaalde risico’s bevat worden deze onderzocht en eventueel afgedekt door waarborgen voor de koper. Dit is standaardpraktijk en het hoeft helemaal niet het einde van een mogelijke deal te veroorzaken.
België biedt voor natuurlijke personen die aandelen verkopen een uitermate (en quasi uniek) fiscaal gunstig regime.
Zelfs wanneer een vennootschap aandelen verkoopt, is de meerwaarde veelal fiscaal vrijgesteld (voorwaarden: de verkopende vennootschap verkoopt een aandelenpakket van minstens 10% of de aankoopwaarde bedraagt minstens 2,5 miljoen euro).
Hieronder nog even de voor – en nadelen op een rij:
Voordelen:
Continuïteit: De ononderbroken voortzetting van het bedrijf is meestal eenvoudiger in een share deal, omdat alle activa en passiva samen met het bedrijf worden overgedragen.
Eenvoudige Overdracht: Er is over het algemeen minder administratieve rompslomp, omdat de aandelen van het bedrijf van eigenaar wisselen zonder dat individuele activa worden overgedragen.
Fiscaal gunstig: in veel gevallen geldt er een fiscale vrijstelling!
Nadelen:
Verborgen Verplichtingen: Kopers nemen alle bestaande verplichtingen van het bedrijf over, inclusief mogelijke verborgen risico's of aansprakelijkheden.
Weinig Selectiviteit: Kopers hebben minder controle over welke activa en verplichtingen ze overnemen, omdat ze het hele bedrijf kopen.
ASSET DEAL
In dit geval draagt de verkoper specifieke activa over. De schulden gaan niet mee over.
Die specifieke activa (het handelsfonds) betreffen alle materiële en immateriële roerende goederen benodigd om de voortzetting van een onderneming te realiseren. Het gaat dan om de handelsnaam, het logo, het cliënteel, het materiaal en uitrusting, de voorraden, een website en de social media accounts, de handelshuurovereenkomst, etc.
De noodzakelijke contracten van de onderneming moeten wel elk afzonderlijk worden overgedragen. En daarvoor moet men zich natuurlijk ter goedkeuring tot de wedercontractanten wenden.
De overnemer kan bij een verkoop van een handelsfonds, tot op zeker niveau, mee aansprakelijk gesteld worden fiscale of sociale schulden van de verkoper. Om hieraan te verhelpen wordt er meestal gewerkt met officiële attesten van de overheidsinstanties.
De aankoop van een handelsfonds kan door de koper fiscaal veelal afgeschreven worden. De verkoper moet rekening houden met het betalen van roerende voorheffing indien de koopsom in een vennootschap ontvangen wordt.
Een asset-deal kan ook gepaard gaan met de overdracht van arbeidsovereenkomsten. In zulk geval wordt in België sedert lange tijd al toepassing gemaakt van CAO 32bis, waarmee het behoud van de rechten van de werknemers wordt gerealiseerd. Door de overgang van het handelsfonds worden de arbeidsovereenkomsten van de betrokken werknemers van rechtswege overdragen naar de overnemer.
Hieronder nog even de voor – en nadelen op een rij:
De voordelen:
Selectiviteit: In een asset deal kunnen kopers specifieke activa en verplichtingen selecteren, waardoor ze meer controle hebben over wat ze verwerven en welke verplichtingen ze overnemen.
Minder Aansprakelijkheid: Kopers hebben over het algemeen minder aansprakelijkheid voor de historische verplichtingen van het bedrijf, omdat alleen geselecteerde activa worden overgenomen.
Afschrijvingsvoordelen: Kopers kunnen profiteren van fiscale afschrijvingsvoordelen op de aangekochte activa.
Nadelen:
Overdrachtskosten: Elke overdracht van activa kan gepaard gaan met juridische en administratieve kosten.
Toestemming van derden: Voor bepaalde activa is mogelijk toestemming van derden nodig, zoals contractuele verplichtingen of vergunningen.
Auteur: Benjamin DE ROECK
Baakn Advocaten
www.baakn.be
https://www.linkedin.com/company/77667041/admin/feed/posts/