Welke kwaliteiten heb je nodig om een goede overnemer te zijn? Dit is een vraag die ons vaak is gesteld. Het antwoord kan ingewikkeld zijn omdat het afhangt van de aard van de over te nemen onderneming. Elk bedrijf heeft zijn eigen bijzonderheden. Het beheer ervan zal telkens andere vaardigheden vereisen.
Het hangt ook af van het team dat er werkt. Is er een financieel directeur? Een sales manager? Een HR afdeling? Deze functies moeten worden vervuld. Als deze functies niet door werknemers worden gedaan, zal jij deze als manager moeten invullen.
In een kleine structuur moet de manager veelzijdig zijn. Een goede ondernemer voldoet aan de volgende twee criteria:
(1) Jezelf goed weten te omringen en (2) je grenzen kennen
Niemand blinkt in alles uit. En er zijn zeker dingen die je niet graag doet. Maar het is noodzakelijk om alle essentiële functies te vervullen. Als er dingen zijn waartoe je je niet bevoegd voelt of die je niet wilt doen, heb je iemand nodig om ze te doen. Indien deze persoon nog niet in het bedrijf aanwezig is, zal je hem/haar moeten aanwerven.
Welke functies zijn essentieel voor een goed beheer van het bedrijf dat je overneemt? Welke worden door werknemers uitgevoerd? Hoe zit het met de persoon die je vervangt?
Inzicht in het verschil tussen een grote onderneming en een kleine of middelgrote onderneming
Als je in een grote onderneming werkt, zal je snel moeten wennen aan de wereld van de KMO. Er zijn veel verschillen. Hier zijn enkele punten waarop je in het bijzonder moet letten:
Je zal uw handen vol hebben en veelzijdig moeten zijn: jouw vertegenwoordiger is ziek op de dag dat hij een demonstratie had moeten geven voor jouw toekomstige belangrijkste klant? Je zult hem op korte termijn moeten vervangen.
Is de betaalterminal kapot? Het toilet is verstopt? Als er geen interne technische dienst is, zal iemand van het team ervoor moeten zorgen. En aangezien alle werknemers het druk hebben met belangrijke zaken, moet jij de hersteller zijn... of er één bellen.
Kortom: de dag van een eigenaar van een kleine onderneming ziet er zelden uit als de dag die hij of zij gepland heeft.
Verslaggeving of rapportering bestaat niet in de meeste KMO's. Ze navigeren vaak op zicht of op gevoel. Je kunt KPI's invoeren of één of ander "dashboard" opzetten, maar overdrijf het niet! Dit zou de productiviteit sterk verminderen en de teams demotiveren.
De sfeer is familiair. De hiërarchie is een veel vager begrip...
... en de besluitvormingsketen is veel korter. Het kan zijn dat enkel jij instructies moet geven aan de werknemers.
Je zal ook de enige zijn die strategische beslissingen neemt en daarvoor de verantwoordelijkheid op zich neemt.
Het is belangrijk dat je bewust bent van deze verschillen. De meeste overdrachten gaan heel vlot. Maar geen rekening houden met de verschillen tussen grote ondernemingen en KMO's kan tot mislukking leiden.
Vertaald uit het Frans Link naar oorspronkelijk artikel
Renaud Thoma
Partner
0479/43.62.08
renaud.thoma@groupep.be
Groep P - BRUSSEL
Experts in bedrijfsoverdrachten
www.groupep.be
BE0423.768.155